Peulvruchten gezond
EAT

Peulvruchten zorgen voor lager cholesterol

Een dagelijkse dosis peulvruchten verlaagt het LDL-cholesterol in het bloed, en daarmee waarschijnlijk het risico op hart- en vaatziekten. Noord-Amerikaanse wetenschappers presenteren dat maandag in het wetenschappelijk tijdschrift Canadian Medical Association Journal. Ze deden een meta-studie waarbij 26 onderzoeken met in totaal 1.037 proefpersonen werden samengevoegd. Uit de analyse blijkt dat een dagelijkse dosis van 180 gram peulvruchten het LDL-cholesterol met 5 procent verlaagt. LDL-cholesterol staat ook bekend als het ‘slechte cholesterol’, en de onderzoekers denken dat die afname ook een 5 procent lagere kans op hart- en vaatziekten betekent.

De wetenschappers stellen dat er nu bewijs is voor het voorschrijven van peulvruchten zoals linzen, erwten en kikkererwten. Deze groentes werden al wel aanbevolen, maar volgens hen zonder al te veel redenen.

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet