Snel afvallen
EAT

Mijn geheim om snel af te vallen en gezond te blijven

Mensen die mij kennen zullen gniffelen als je ze vraagt of ik ongeduldig ben. Ik ben nou eenmaal niet iemand die lang wil wachten op resultaat. Hetzelfde geldt voor mij als het gaat om afvallen. Ik ben een sprinter en geen marathon loper. Even een maandje knallen en dan moet het klaar zijn. Geen eindeloze dieten, waarbij je een half jaar moet wachten op het resultaat.

Maar ons lichaam kan maar zoveel hebben, dus moet je een balans zien te vinden. Want het jo-jo effect licht op de loer! Ik ben zelf dan ook inmiddels een groot fan van een twee-fasen plan. De eerste 3 – 4 weken voer ik een waar voedingsregime… overigens niet te verwarren met honger lijden! Dat doe ik tegen geen enkele prijs. Daarna switch ik naar een gezond voedingspatroon, waar ik mijn lijntje mee behoud en zelfs nog wat bijschaaf. In deze fase mag ik weer gevarieerder en net iets lekkerder eten.

10 kg in 4 weken en 5 kg in de weken erna

Dat is het resultaat van een twee fasen plan. Ik begon mijn race tegen overgewicht tijdens een vakantie in 2013. Ik was met mijn gezin in Italië op vakantie en was het zat dat ik net op het randje van overgewicht balanceerde. Ik bestudeerde meerdere succesvolle diëten en zocht op internet naar ‘eerlijke’ succesverhalen en probeerde deze zoveel mogelijk te controleren. Want de dieet-wereld staat erom bekend dat het de ‘voor en na foto’s’ manipuleert.

Dus ik zocht de mensen op Facebook op die schreven dat ze zo enorm waren afgevallen. In veel gevallen vielen ze door de mand of bestonden de mensen helemaal niet. De verhalen op forums en die van bloggers waren het meest betrouwbaar.

Uiteindelijk kon ik een aantal diëten scheiden van de rest die daadwerkelijk resultaat leken op te leveren. De basis van de meesten was het verminderen van de inname van (snelle) koolhydraten.

De sprint: Snel afvallen

Ik zal je de theorie in dit artikel besparen. Als je mijn blog volgt, dan krijg je de achterliggende gedachte wel mee.

De ochtend

  1. Je begint de ochtend met een groot glas ijswater. Dat kan gewoon een glas water met 5 ijsblokjes zijn. Drink dit snel achter elkaar op. Zo snel dat je net geen ‘brain-freeze’ krijgt.
  2. Daarna maak je deze eiwittenshake (500ml water / 1,75 schep eiwitpoeder). Geloof me deze eiwittenshake is goed te doen. Ik heb er heel wat getest maar deze krijg je nog normaal weg. Ik neem meestal vanille of kokos.
  3. Tot slot neem je een klein handje (tussen de 10/15) amandelen. Kies wel amandelen waar niet alle gezonde voedingstoffen uit weg bewerkt zijn. Ik bestel meestal deze.
  4. Nu ga je 5 minuten trainen (ja echt zo weinig). Je doet 20 kniebuigingen (squats), 20 push-ups (mag schuin tegen een muur) en 15 arm oefeningen (arm bends) met een fitness elastiek.
  5. Neem nog deze en deze supplementen voor een maximaal effect. Geloof me… je gaat nu echt vet verbranden!

Wat het met je lichaam doet:

Het glas water zorgt dat je lichaam direct zo’n 100 kCal verbrandt aan vet om je lichaam op temperatuur te houden en het ontbijt zorgt ervoor dat de vetverbranding goed op gang wordt geholpen. De komende uren verbrandt je lichaam vet ;). De oefeningen zorgen voor spieropbouw. In combinatie met de eiwitten zul je vrij snel strakkere spieren krijgen en dat zorgt ervoor dat je lichaam meer calorieën verbruik in de ruststand. De supplementen zorgen voor een boost van je verbranding.

De middag

  1. In de middag mag je eieren, vlees, vis, noten en groenten eten. Al het andere laat je links liggen! Geen brood en geen zuivel. Oh… en laat je niet sociaal beïnvloeden door mensen die beginnen over ‘gezelligheid’.
  2. Zorg dat je aan je aanbevolen twee liter water komt. Het wordt onderschat wat de impact van water is op afvallen. Water drinken boost je vetverbranding en is dan ook het goedkoopste middeltje om af te vallen. Laat deze niet links liggen!
  3. Drink een paar bakken groene thee of koffie.

Wat het met je lichaam doet:

Probeer iedere middag een combinatie te maken van groeten en iets eiwit-/vetrijks. Alleen op groente hou je het niet vol, maar zonder voer je niet voldoende afvalstoffen af. Zelf maak ik altijd een heerlijke…. echt heerlijke (!!) bacon/egg salade. Als jullie het recept willen, dan hoor ik het wel in de comments 😉

Anyway… de eiwitten en vetten die je ’s middags eet zorgen voor een goed gevuld gevoel en houden de vetverbranding aan het werk. Water zorgt ervoor dat al je organen optimaal werken, waardoor ook weer je vetverbranding efficiënter verloopt. De koffie en thee zorgen weer voor het maximale effect.

De avond

  1. Ook hier geldt weer dat je alleen groenten, eieren, vlees, vis en noten mag eten. Zelf at ik iedere dag geruld rundergehakt met sperzieboontjes. Het is binnen 5 minuten klaar, geeft je een vol gevoel, boost je vetverbranding, maar bevat weinig calorieën. Oh… en in deze vier weken is het niet erg als je iets iedere dag opnieuw eet. Of kies 2 of 3 koolhydraatarme gerechten uit die je afwisselt.
  2. Drink direct na het eten een groot glas water.

Voor het slapen gaan

  1. Leg 30 minuten voor het slapen gaan 20 minuten lang een icepack (gewikkeld in een theedoek) in je nek.
  2. Tot slot neem je nog een handje noten (liefst amandelen) vlak voor het slapen gaan.

Wat het met je lichaam doet:

De icepack doet hetzelfde als het glas water in de ochtend. Het zorgt ervoor dat je lichaam nog even snel 100 kCal verbrandt om je lichaam op temperatuur te houden. De noten zorgen ervoor dat je lichaam nog even 2/3 uur doorwerkt terwijl je slaapt. Moet je eens opletten hoeveel beter je slaapt als je dit een paar keer doet.

Fase 2: Gezond eten en slank blijven

Paleo revolutieDe tweede fase maakt je nog veel gezonder. Je bent nu als het goed is veel vet kwijtgeraakt, maar nu wordt het tijd om je lichaam te verzorgen. Natuurlijk op een manier die jij de rest van je leven kunt volhouden. Een echte life-changer voor mij is het Paleo dieet. Het is heel goed te doen voor het hele gezin. Ik ga er binnenkort veel meer over schrijven, maar nog veel waardevoller is het boek van Nederlands Paleo guru Mitchel van Duuren. Hij schreef ook een boek over Paleo voor kinderen. Echte aanraders!

Het voordeel van het Paleo dieet is dat het heel goed vol te houden is over een lange periode. Afvallen staat niet per definitie centraal, maar is wel een prettige bijwerking. Je kunt het Paleo dieet zo lang blijven volgen zonder gezondheidsrisico’s omdat je lichaam stopt met afvallen als het niet meer nodig is en je eet ook nog eens heel gevarieerd.

Wil je toch snappen wat de theorie is?

Zelf wil ik dingen begrijpen voordat ik ze doe. Daarom hier nog even een paar links naar artikelen die ik schreef over de theorie achter dit verhaal.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Welk dieet werkte voor jou heel goed? 

P.S. Nog niet uitgelezen? Bekijk ons dossier ‘Snel afvallen‘.

*Wij schrijven al vanaf 2014 aan dit blog samen met onze gastbloggers. Niet alles wat er wordt geschreven   is onze persoonlijke mening. Lees hier onze visie op de hoofdthema’s Eat, Move, Life

Wil je ook wat gezonder eten?

Wil je ook graag wat gezonder eten, het liefst zonder snelle suikers/koolhydraten maar grijp je vaak mis in je koelkast? Download dan hier gratis onze boodschappenwijzer! Vul je voorraad kast met deze producten en je maakt het jezelf een stuk makkelijker om gezond te eten!

Hulp nodig met gezonde maaltijden te plannen?

Download gratis onze boodschappen planner en creëer voor jezelf een voorraadkast vol met gezonde keuzes!

*Je ontvangt ook maximaal 4 x per maand onze updates met gezonde    nieuwtjes en winacties en gaat akkoord met onze privacy policy. Uitschrijven kan natuurlijk altijd!

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

26 Reacties

Klik hier om een reactie te plaatsen
  • Maar hoe zit dat dan? sperziebonen zijn peulvruchten en peulvruchten zijn koolhydraatrijk.

    • Goede vraag, Rim. Je hebt ‘snelle koolhydraten’ en ‘langzame koolhydraten’. Koolhydraten uit groenten zijn in de meeste gevallen ‘langzame koolhydraten’, die langzaam hun energie vrij geven. Hierdoor ontstaan er geen insuline-pieken. Snelle koolhydraten zorgen wel voor insuline pieken, waardoor je bloedsuikerspiegel na 1 tot 2 uur drastisch keldert. Die insuline pieken zijn de boosdoeners en o.a. verantwoordelijk voor obesitas en overgewicht. Je mag bonen/peulvruchten met mate eten. Dit blijkt in de praktijk goed samen te gaan met koolhydraatarm eten.

    • Hoi Liz… hij komt eraan! Het recept-artikel is al geschreven… nu nog de foto van de bacon/egg salade die ik vanmiddag voor mezelf ga maken 😉

      Ben je al op de nieuwsbrief ingeschreven? Dan weet je zeker dat je ‘m niet mist. Anders moet je dit weekend ons blog even in de gaten houden.

  • Ik ben benieuwd naar de eiwittenshake. Is er een speciale merk of maakt het niet zoveel uit?
    Ik ben zelf te veel aangekomen na een ongeluk, na alles te hebben kunnen afronden en genezen probeer ik nu dit gedeelte van mijn leven op orde te hebben.

  • Hi!
    Na het lezen van dit artikel, heb k gelijk de producten bij body&fit shop besteld en vandaag begonnen aan dit eet’patroon’. Nadat ik alles op de myfitnesspal app heb ingevuld kwam ik vandaag rond de 1100 kcal, terwijl de app me aanraadt rond de 1400 op een dag te eten. Is dit niet erg? Of ga je daardoor juist in het begin snel vet verbranden? Of doe ik iets verkeerd en vergeet ik iets? En als je een keer trek hebt tussendoor kan je dan fruit eten?

    Groetjes Melanie

    • Hoi Melanie, op zich is het niet erg als je minder calorieën binnen krijgt. 1100 kCal is wel heel weinig. Wat ik je kan aanraden is om dan wat meer noten, vlees of vis te eten. Het klinkt gek, maar die vetten zorgen er juist voor dat je vet verbrandt. Als je zo weinig calorieën eet, is het voor het afvallen ook echt aan te raden om een dag in de week juist heel veel calorieën te eten. Lees daarover in deze post. En fruit eten is op zichzelf heel gezond, maar het hangt heel erg van het dieet af. Ik heb een artikel geschreven waar het wat uitgebreider wordt uitgelegd. Dat artikel kun je hier vinden.

      Ik hoop dat ik je zo goed op weg heb kunnen helpen. Mocht je nog vragen hebben, schroom niet om ze te stellen 🙂

  • Hoi,
    Ik ben wel benieuwd naar het recept van de bacon-egg salade. Daarnaast neem ik door de eiwitshake brinta en havermout. Dit is misschien een leuke tip voor meer mensen. Ik vraag me ook af hoeveel supplementen per dag je van ieder moet nemen?
    Groetjes, Joyce

  • Hallo Nico,

    Paar vraagjes want wil graag met dit afslankprgramma beginnen om mijn laatste kilo’s kwijt te raken. Door paleo eten en veel sporten ben ik inmiddels 20 kilo kwijt maar de laatste 10 kilo blijven zitten. Als je naar de site van body en fit gaat bieden ze een afslank plan van 12 weken aan. Dit hebben ze helemaal uitgewerkt er zitten zelf boodschappen lijstjes bij hihi handig! Maar het voelt weer wat als een marketing stunt want je moet vervolgens per dag 3 shakes, eiwitrepen, eiwitpannenkoeken, proteïne omeletten enz gebruiken.. Jij legt uit dat je maar 1 shake per dag neemt. Verder adviseren hun Marinol omega3 supplementen en de 24hr fatburn. Ze hebben het niet over cafeïne pillen. En gebruik jij ook de smart multimedia vitamine supplementen? Of andere vitamines? Nou eigenlijk de hoofdvraag hun afslankplan volgen.. Of afslanken met jou bacon, egg salade en gerulde gehakt hihi.. Gaat het proces sneller als je 3 shakes neemt ipv 1? Of is dit onzin? Kan een tekort aan omega3 vetverbranding vertragen? Zoals hun vertellen.. Veel vragen haha maar wil het wel goed doen:) Alvast bedankt!

  • Hoi Nadine,

    Dat zijn hele mooie resultaten! Knap gedaan!

    Ik neem maximaal 2 shakes per dag en alleen sporadisch. Ik denk dat als je 1 shake per dag neemt (ochtend) en mijn Bacon/egg salade in de middag, dat je die laatste pondjes kwijt raakt. Wil je echt het maximale rendement behalen, dan zou ik ’s ochtends beginnen met 2-3 eieren en een handje amandelen. Het is overigens heel normaal dat je lichaam op een bepaald moment even minder vet verliest. Als je stopt met afvallen, dan heeft het veelal te maken met 1 van de volgende 3 redenen:

    – Je eet te weinig vet
    – Je drinkt te weinig water
    – Je lijnt te lang achter elkaar

    Voor wat betreft die laatste, zou je mijn artikel https://www.gezondblog.nl/afvallen-eten/vandaag-moet-ik-6000-calorieen-eten-om-af-te-vallen/ moeten lezen. Dit artikel is trouwens ook interessant om te lezen: https://www.gezondblog.nl/afvallen-eten/als-je-niet-afvalt-eet-je-te-weinig-vet/

    Ik hoop dat ik daarmee je vragen heb beantwoord, maar schroom niet om verder te vragen 😉

  • Ik mis het fruit in het bovenstaande verhaal. Zitten hier teveel suikers in of is dit geen goede combinatie?
    Grtjs

    • Klopt. Fruit is ansicht niet slecht, maar in combinatie met koolhydraatarm eten gaan ze niet goed samen. Ze bevatten namelijk suikers (glucose) en dat remt in dit type dieet de vetverbranding. Als je over gaat op Paleo, mag je overigens wel gewoon fruit eten. En dan is fruit een perfect tussendoortje!

  • Dit klinkt vrik eentonig waar kan ik vinden wat je precies allemaal wel of niet mag hebben? Graag reactie prive

    • Hoi Janny, ik zal dit bericht ook privé sturen, maar voor de mensen met dezelfde vraag ook even hier het antwoord.

      Het lijkt allemaal heel eentonig, maar als je eens op een rijtje zet wat je normaal eet, zul je concluderen dat je nu ook 80% van de tijd het zelfde eet als de weer daarvoor. Het zijn alleen voedingsmiddelen, dus je zult moeten wennen aan je nieuwe ‘vaste voedingsmiddelen’.

      Wat je mag eten in fase 1 staat in dit artikel beschreven. Fase 2 staat in het boek beschreven dat in het artikel wordt benoemd. Maar ik heb onlangs ook een visuele weergave gedeeld waarop het in de basis beschreven staat. Dat staat op Pinterest: http://www.pinterest.com/pin/321585229615136850/

      Ik hoop dat ik je zo op weg heb geholpen.

      Groet, Nico

  • Oke waar kan ik zo’n boek kopen en wat zijn de kosten en dit dieet staat daar ook duidelijk in vermeld? Ga nl volgend jaar trouwen en wil heel graag kiko’s kwijt wil privé wel uitleggen waardoor

  • Hoi Nico,
    Dank voor het recept van de salade! Ziet er erg lekker uit.
    Ik zit dus al een tijdje jouw blog te volgen en sta op het punt om van start te gaan…
    Heb toch nog een paar vragen;
    Wat zijn de hoeveelheden van het vlees en groente dat je ’s avonds mag eten? Is dat voor een man anders dan een vrouw? (Ik hoop natuurlijk mijn man ook te overtuigen) Mag je ook een ‘pauze’ dag, eens per week, inlassen? Lijkt mij namelijk iets makkelijker vol te houden als je bijvoorbeeld zaterdag wel een wijntje en kaasje mag…
    Tja, je denkt vast ‘Als ze het echt wilt laat ze dat ook even staan’.
    Alvast dank voor je reactie!

    • Hoi Liz,

      Graag gedaan 😉 Leuk om te horen dat je mijn blog volgt!

      Het mooie van het koolhydraatarm dieet of het Paleo dieet, is dat je je bijna niet kunt over-eten. Je hoeft dus geen calorieën te tellen of je eten te wegen. Je eet gewoon zoveel vlees en groenten als je nodig hebt. Zodra je trek begint te krijgen, kun je gewoon weer iets eten. Pas wel op met de noten! Daar kun je wel teveel van eten. Probeer het te beperkten tot 3 handjes per dag. Dat beantwoord ook direct de vraag over man/vrouw. Eet naar behoefte.

      Wat betreft je ‘kaasje’ heb ik goed nieuws 😉 Eens per week mag en is het zelfs aan te raden om gewoon lekker los te gaan. Ik eet een dag in de week bijna 4000 kcal en daar val ik zelfs van af! Lees dit artikel: https://www.gezondblog.nl/afvallen-eten/vandaag-moet-ik-6000-calorieen-eten-om-af-te-vallen/ . Daarin beschrijf ik waarom dat mag en hoe het je helpt afvallen. Rode wijn mag je overigens sowieso drinken als het maar onder de 4 glazen blijft. En als je Paleo doet, zou je voor biologische rode wijn kunnen gaan.

      En ik snap heel goed dat je af en toe verlangt naar een break! Dat heb ik zelf ook, hoor 😉 6 dagen fanatiek gezond eten en 1 dag per week genieten van al het lekkers. Af en toe genieten is net zo belangrijk voor je welzijn als gezond eten.

      Succes!

  • Hoi Nico,
    Ik lust geen enkele soort noot/pit. Is er een vervanging mogelijk voor de amandelen?
    Groetjes

    • Hoi Sari, ik kan zo niet direct iets bedenken dat dezelfde eigenschappen heeft als noten. Het voordeel zit ‘m in de combinatie van vezels, eiwitten, koolhydraten en vetten. Vlees en vis doen het aardig als het gaat om eiwitten en vetten, maar qua koolhydraten en vezels zijn ze niet te vergelijken. Voor het slapen gaan zou je een stuk/plakje worst/vlees kunnen nemen. Het kan gewoon iets kleins zijn.

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet