ik val niet meer af
EAT

Help! Ik val niet meer af. Met deze Tips kun je je vetverbranding weer te boosten

Tot mijn 19e kon ik eten wat ik wilde zonder ook maar een gram aan te komen. Ik weet nog goed hoe ik soms samen met mijn broertje tussen de middag een heel pak frikandellen opat (12 stuks van 200 kCal per stuk!), zonder een gram aan te komen. Maar na mijn 19e kwamen er voorzichtig wat pondjes bij tot ik uiteindelijk zo’n 130 kg woog en mijn huisarts me confronteerde met mijn overgewicht. Ik verloor in een korte tijd zo’n 40 kg met een dieet wat heel erg lijkt op het dieet van ‘Body een Lijfboek‘. Helaas ging het de periode daarna met ups en downs. Meestal weer oplopend tot zo’n 105 KG en weer terug. Wat ik inmiddels geleerd hebt, en daar gaat dit artikel over, is dat er in ieder dieet een moment ontstaat waarop je gewicht blijft hangen terwijl je alles volgens het boekje doet. Inmiddels weet ik hoe je die onzichtbare grens doorbreekt. En daar gaat dit artikel over.

Misleiding van je lichaam

Wat er op een bepaald moment gebeurt als je een dieet volgt, is dat je lichaam opmerkt dat je minder calorieën binnenkrijgt dan het nodig heeft om te functioneren. In het begin is dat juist de bedoeling, want daardoor gaat je lichaam putten uit alternatieve energie bronnen, waaronder lichaamsvet en eiwitten.

Maar ons lichaam is gebouwd om te overleven en past zich aan aan de omstandigheden waarin het zich bevindt. Na een aantal dagen tot weken signaleert je lichaam dat je te weinig voeding binnen krijgt en gaat minder energie gebruiken om ervoor te zorgen dat je het langer uit kunt houden met minder energie. Je lichaam probeert te overleven en wil niet alle reserves te snel verbruiken. Je metabolisme wordt verlaagd en je stopt met afvallen. Als je door zou gaan met beperkte calorie inname, zou je dus steeds minder moeten gaan eten om af te vallen. Dit is uiterst ongezond en kan zelfs leiden tot ziekte en uiteindelijk de dood. Daarnaast zul je al na enkele weken minder energie hebben en kleine, vervelende klachtjes krijgen.

Gelukkig kun je je lichaam voor de gek houden! Door eens per week of eens per twee weken een dag in de week veel te eten. Je lichaam wordt overladen met calorieën en voedingsstoffen en je metabolisme gaat als een raket omhoog. Je lichaam raakt hierdoor uit de ‘spaarstand’ en gaat weer meer calorieën verbruiken. Je zult de eerste twee dagen vooral aankomen, dus schrik niet van je weegschaal. Maar na die 2 dagen gaat het trucje zijn werk doen. Je lichaam valt nu sneller af dan ooit en nog voor je volgende zogenaamde ‘bunkerdag’ ben je meer afgevallen dan daarvoor. En als dat systeem blijf herhalen zul je merken dat de kilo’s eraf vliegen… blijvend!

Het gaat er niet alleen om hoeveel je eet, maar ook wat je eet

Ik zal je een geheimpje van de diëtisten verklappen… de werkwijze van sommige diëtisten is gebaseerd op ongefundeerde resultaten in het verleden. Want wanneer is een diëtist succesvol? Precies! Als je gewicht verliest! Maar wat als ik je vertel dat je 12 KG kunt verliezen, zonder ook maar 1 gram vet te verbranden? Zou je me dan een goede diëtist noemen? Natuurlijk niet! Je wilt vet verliezen en niet kilo’s water en spier.

Veel dietisten adviseren je om “gewoon wat gematigder te eten”. Laat eens wat vaker wat staan en geef niet toe aan honger… met als gevolg dat sommige mensen letterlijk van hun stokje gaan omdat hun lichaam niet snel genoeg energie kan leveren om het lichaam goed te laten functioneren. En andere mensen die uiterst gedisciplineerd het dieet volhouden (vaak jaren achter elkaar) gaan er zelfs uitzien als een ‘stokje’. Sommige vrouwen krijgen het lichaam van een 12 jarig jongetje en ook mannen zien eruit als ielige kereltjes. Geloof me… dat is niet gezond voor je lichaam! Dit komt omdat je bij veel van die dieten of eetpatronen te weinig calorieën en dus voedingstoffen binnen krijgt.

Zoals ik al eerder schreef gaat je lichaam daardoor lichaamsvet verbranden (dit willen we), maar ook eiwitten. En als je gedurende je beperkte calorie-inname te weinig eiwitten binnenkrijgt, zal je lichaam de eiwitten verkrijgen door zijn eigen spieren te verbranden. En hierdoor ga je er niet alleen uitzien als een 12 jarig jochie, maar je verzekert jezelf ook van een toekomstig ‘JoJo-effect’. Want spieren gebruiken heel veel calorieën! En hoe meer je ervan hebt, hoe meer calorieën je verbrand… en hoe minder spieren je hebt, hoe minder… precies! En hoe minder calorieën je lichaam verbruikt, hoe minder er voor nodig is om weer aan te komen.

Zorg dus voor voldoende eiwitten

EiwittenshakeNeem dus het zekere voor het onzekere… vul je dieet aan met voldoende eiwitten! Sowieso wijzen bijna alle recente onderzoeken uit dat mensen met een vet- en eiwitrijk dieet 2x zo veel afvallen, zonder daarna weer aan te komen dan mensen met een koolhydraatrijk dieet. Maar of je nou koolhydraatarm eet of niet, zorg dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Zelf begin ik iedere ochtend met deze lekkere eiwittenshake. Ik heb er heel wat geprobeerd, maar deze is verreweg het lekkerst.

Wil je weten hoe eiwitten mij helpen afvallen? Lees dan ook mijn artikel ‘Hoe eiwittenshakes me helpen afvallen‘. Geloof me… je bent direct overtuigd en morgen ochtend begin jij met een lekkere eiwittenshake 😉

Nog niet uitgelezen? Bekijk ons dossier ‘Snel afvallen‘.

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet