sportschool den haag
Fitness MOVE Sport feiten

Sportschool of buiten sporten: wat is beter? 

Nu de winter in aantocht is, kan het soms lastig zijn om sportmotivatie te vinden. Buiten is het koud en nat, dus je blijft eigenlijk liever binnen. De sportschool lijkt een goed alternatief, je kunt doelgericht je spieren trainen en het belangrijkste is: je hoeft de kou niet te trotseren. Daarentegen is bewegen in de frisse buitenlucht ook goed voor je. Door naar de sportschool te gaan, loop je dat mis. Daarom vraag je je misschien af wat je deze winter eigenlijk het beste kunt doen: naar de sportschool gaan of buiten bewegen? Hier lees je er meer over. 

Sporten in de sportschool

Sporten in de sportschool heeft verschillende voordelen. Allereerst heb je vaak allerlei faciliteiten tot je beschikking. Zeker in een grote sportschool, bijvoorbeeld een sportschool in Den Haag, heb je vaak veel opties. Je kunt er douchen, iets eten en drinken en met een beetje geluk kun je ook naar de sauna. Daarnaast kun je in de sportschool doelgericht spiergroepen trainen, omdat je keuze hebt uit allerlei fitnessapparatuur en gewichten. Verder train je natuurlijk binnen, dus het klimaat is altijd fijn om te sporten. Ook kun je hulp vragen aan professionals. 

Sporten in de sportschool heeft echter ook een aantal nadelen. Allereerst moet je er natuurlijk voor betalen, vaak in de vorm van een abonnement. Verder kan het soms erg druk zijn in de sportschool, waardoor je niet altijd kunt doen wat je wil. Soms sta je even te wachten tot er een fitnessapparaten vrij is. De drukte kan ook vervelend zijn vanwege de risico’s omtrent hygiëne. Ook zit je meestal vast aan bepaalde tijden om te sporten, zeker wanneer je graag groepslessen volgt. 

Buiten sporten 

Hoewel buiten sporten in de winter een uitdaging kan zijn, heeft het wel een aantal voordelen. Allereerst is buiten sporten goed voor je weerstand. Door buiten te sporten, leert je lichaam om te gaan met temperatuurverschillen. Sporten in de kou zorgt er bijvoorbeeld voor dat je lichaam wit vet afbreekt. Wit vet is een ongezond vet en kan hart- en vaatziekten veroorzaken. Als je sport rond het vriespunt, zet je lichaam het witte vet zelfs om in bruin vet, de gezonde variant. Verder is de omgeving buiten gevarieerder. Je ziet planten, mensen en gebouwen. Dat maakt je ontspannen. Door buiten te sporten presteer je ook beter. Je hart wordt namelijk minder belast, omdat je lichaam minder opwarmt. Verder maak je buiten meer vitamine D aan vanwege het zonlicht. Dat is vooral in de winter erg belangrijk, omdat we dan een tekort aan vitamine D hebben. Verder is buiten sporten gratis en kun je zelf je tijd indelen. 

Buiten sporten heeft echter ook een aantal nadelen. Ten eerste is de motivatie soms lastig op te brengen wanneer het buiten koud. Daarnaast is de lucht helaas niet altijd schoon, zeker in de stad is de lucht vaak vervuild door bijvoorbeeld uitlaatgassen. Een ander nadeel is dat je lichaam snel afkoelt als je bijvoorbeeld even voor een stoplicht staat. 

Sportschool of buiten sporten: wat is beter?

Wat is dan beter: binnen of buiten sporten? Dat hangt dus af van welke doelen je hebt. Wil je doelgericht spiergroepen trainen, dan is de sportschool misschien beter. Wil je liever genieten van de natuur en je lichaam op een natuurlijke manier laten werken in verschillende seizoenen en temperaturen? Dan is buiten bewegen de beste keuze. 

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast het bloggen over alle thema's rond gezond leven coach ik ook (individueel en in groepsverband) over bewustwording in de breedste zin van het woord en geef ik workshops en lezingen. Deze combinatie geeft me heel veel voldoening.

In mijn vrije tijd lees ik graag: spirituele boeken met thema’s over bewustwording zoals: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ook ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet