Foodfeiten LIFE Reviews

Start zonder stress met ashwagandha

Ashwaganda tegen stress

Voor de meeste Nederlanders is nu de vakantie echt voorbij. De scholen zijn weer begonnen en het werk roept weer. Daarbij is een strak ochtendprogramma vaak een pre. De broodtrommels moeten gevuld, schoolboeken mee, en vergeet niet je gymkleding…. Het ‘normale’ leven vol met rennen en racen komt weer om de hoek kijken.

Ook al waren de voornemens van ‘rustig aan doen’ nog zo leuk en leek het haalbaar toen je op je ligbed op het strand lag, het komt er toch vaak weer op neer dat we bedolven worden onder de waan van de dag. Bijvoorbeeld op je werk, denk dan aan die stapels met “nog iets mee doen” op je bureau, de volle mailbox, rinkelende telefoons en een to-do lijstje waar geen eind aan lijkt te komen. En dan thuis weer verder met zorgtaken, moeders taxibedrijf (of vaders natuurlijk), wassen, strijken, koken, sporten etc etc.

Herken je dit en kan jij ook wel wat hulp gebruiken om dat stressgevoel in je lichaam tegen te gaan dan kan ashwagandha je misschien helpen.

Wat is ashwagandha?

Ashwagandha is een van de belangrijkste geneeskrachtige kruiden in de Ayurveda, een vorm van alternatieve geneeswijzen gebaseerd op Indiase principes van natuurlijke genezing, en heeft meerdere gezondheidsvoordelen waaronder stress reductie. De ashwagandha is een plant met paarse of groene bloemen en een rode vrucht. De wortels en bladeren van deze plant worden ingezet als medicijn in de ayurvedische geneeskunde omdat het een hele brede werking heeft. De belangrijkste actieve stof van de ashwagandha is withanolide. Dit is een flavonoïden, wat ook voorkomt in fruit, groenten, zaden, noten en andere geneeskrachtige kruiden.

Positieve effecten van ashwagandha

Angst en stressreductie
Ashwagandha is geclassificeerd als een adaptogeen kruid wat betekent dat het je lichaam kan helpen in stressvolle situaties. Je komt erdoor in een stabielere gemoedstoestand en in balans. Ashwagandha wordt al meer dan 3000 jaar gebruikt om stress te verlichten, het energieniveau te verhogen en de concentratie te verbeteren.

Cortisol niveau verlagen
Cortisol wordt afgegeven in een reactie op stress en staat daarom ook bekend als het “stresshormoon”. Als je cortiosolspiegel chronisch verhoogd is kan dat leiden tot een te hoge bloedsuikerspiegel en verhoogde vetopslag in de buik. Studies hebben aangetoond dat ashwagandha kan helpen om het cortisolniveau te verlagen.

Bloedsuikerspiegel verlagen
Stress kan ook je bloedsuikerspiegel verhogen. In verschillende onderzoeken is aangetoond dat ashwagandha de bloedsuikerspiegel verlaagt.

Cholesterol verlagen
Stress werkt helaas ook cholesterol verhogend. In een 60-daagse studie bij chronisch gestresste volwassenen ondervond de groep die de hoogste dosis gestandaardiseerd ashwagandha-extract nam, een gemiddelde afname van 17% in “slecht” LDL-cholesterol en een afname van 11% in triglyceriden. Ashwagandha kan dus ook het risico op hartaandoeningen helpen verminderen door het cholesterol- en triglyceridegehalte te verlagen.

Verbeterd geheugen en hersenfuncties
Ken je dat, je bent super gestresst en daardoor lijkt je geheugen ook wel een zeef! Daar draagt de ashwagandha ook een steentje in bij! In de Ayurvedische geneeskunde wordt ashwagandha traditioneel gebruikt om het geheugen te stimuleren. In een gecontroleerde studie rapporteerden gezonde mannen die dagelijks 500 mg gestandaardiseerd extract namen significante verbeteringen in hun reactietijd, algemeen geheugen en taakprestaties, vergeleken met mannen die een placebo kregen.

Living Nutrition gefermenteerde ashwagandha

Er zijn al aardig wat supplementen van ashwagandha op de markt, maar nu is er een heel bijzonder versie te koop: gefermenteerde ashwagandha van het merk Living Nutrition. Wat de supplementen van dit merk zo bijzonder maakt is dat ze allemaal extra geactiveerd door een uniek fermentatieproces.

Het fermentatie proces van LN voedingssupplementen
De ashwagandha wordt gefermenteerd met een speciaal kefir-kombucha fermentatie, waarbij gebruik gemaakt wordt van 35 unieke stammen micro-organismen. Zodra de fermentatie is voltooid, – wat ongeveer 4 weken in beslag neemt -, wordt de volledige levende voedingsmatrix van voedingsstoffen, enzymen en microben veilig gesteld met behulp van een delicaat vriesdroogproces.

Ze gebruiken geen warmte, druk, onnatuurlijke processen of onnatuurlijke ingrediënten zoals vulstoffen, bindmiddelen of additieven.

Waarom gefermenteerde ashwagandha
Door het langdurig fermentatieproces wordt de ashwagandha makkelijker in het lichaam opgenomen en bevat het een hogere voedingswaarde dan in hun natuurlijke vorm! De actieve voedingsstoffen zijn door de fermentatie verhoogd (tot 1000%!) en ze zijn veel beter opneembaar door het lichaam (verbetering van de biologische beschikbaarheid). Bij Living Nutrition wordt de oude kunst van fermentatie gebruikt om Ashwagandha op natuurlijke wijze nog vitaler en energieker te maken. De ashwagandha is ook rijk aan enzymen

Ashwaganda tegen stress
Gefermenteerde Ashwagandaen microflora.

Living Nutrition producten zijn:

  • vrij van vulstoffen, bindmiddelen of additieven
  • vrij van warmte, druk en onnatuurlijke processen
  • vrij van gluten en lactose
  • geschikt voor vegans, vegetariërs en diabetici

Wanneer vermijden?
Zoals je hierboven hebt gelezen is ashwagandha voor veel doeleinde inzetbaar en bij een gebruikelijke dosering veilig voor de meeste mensen. Maar er zijn ook situaties waarbij je het beter niet kunt gebruiken of alleen in overleg met je arts, zoals bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast het bloggen over alle thema's rond gezond leven coach ik ook (individueel en in groepsverband) over bewustwording in de breedste zin van het woord en geef ik workshops en lezingen. Deze combinatie geeft me heel veel voldoening.

In mijn vrije tijd lees ik graag: spirituele boeken met thema’s over bewustwording zoals: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ook ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet