vegetariers vitamine
EAT Foodfeiten

Extra vitamines voor vegetariërs?

De laatste jaren groeit het aantal vegetariërs en flexitariër. De redenen zijn divers, het kan zijn om gezondheidsredenen, omdat vlees wat zwaarder te verteren is. Maar ook om het milieu minder te belasten of het welzijn van de dieren. Elke dag vlees eten raakt een beetje uit en de stap van minder vlees tot echt vegetarisch eten is snel gemaakt. Het nadeel van geheel vegetarisch eten is dat je kans hebt op een tekort van bepaalde vitamines.

Welke vitamines en voedingsstoffen kun je tekort komen als vegetariërs?

vegetariers vitamineVerschillende voedingstoffen die voorkomen in vlees kun je ook halen uit andere vegetarische alternatieven.
Denkt dan aan eiwitten, die kun je bijvoorbeeld heel goed vervangen door quinoa, boekweit en chiazaden.

En vitamine D2, wat je normaliter kunt vinden in vis kun je ook aanvullen door paddenstoelen toe te voegen aan je eten.
Om ijzer aan te vullen hoef je ook niet perse vlees te eten, dat is volop aanwezig in groene groentes, bonen, cashewnoten, havermout, rauwe cacao en nog veel meer.

In vegetarische gerechten komen vaak kikkererwten, linzen en spliterwten voor, deze ingrediënten bevatten veel van dat wat je door een vegetarisch dieet ontbeert. De enige vitamine die echt alleen in dierlijke producten voorkomt is vitamine B12, die kun je alleen aanvullen met een supplement.

Ben je net op het pad van anders en vegetarisch eten dan heb je kans dat je ook de andere vitamines tekort komt en is het verstandig om een compleet supplement in te nemen voor vegetariërs. Eet je helemaal veganistisch, dit betekend dat helemaal geen dierlijke producten eet, dus ook geen eieren of zuivel, dan loop je nog meer risico op een vitamine tekort.

Waaraan herken je een tekort aan vitamine B12?

Vitamine B12 heb je nodig voor een goede weerstand, gezonde rode bloedcellen en je energievoorziening. Bij een tekort zijn er diverse symptomen, van vage klachten tot ernstige schade.

Herken je je één of meerdere van onderstaande klachten dan is het zeker aan te raden om een extra supplement toe te voegen aan je dagelijkse routine.

  • Stemmingswisselingen
  • Lusteloosheid
  • Stemmingswisselingen
  • Tinteling in handen en/of voeten
  • Dof haar
  • Gevoelige mond
  • Bleek gelaat
  • Bloedend tandvlees
  • Diaree of juist verstopping
  • Maagklachten waaronder diarree of verstopping
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies

De Vitamine B12 van Flinndal is bijvoorbeeld een compleet supplement voor vegetariërs en gemakkelijk in te nemen want het is een zuigtablet!

 

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

VIP Club Gezondblog

1 op 1 coaching?

Boek: Lekker in je lijf!

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet