Verzadigde vetten
EAT

Zijn verzadigde vetten gezond?

Een Amerikaans onderzoek onder 12.000 mannen dat concludeerde dat er een correlatie was tussen de consumptie van verzadigde vetten en hart- en vaatziekten. De overheid en de medische wereld omarmden het onderzoek en stimuleerde mensen om meer koolhydraten te eten en minder verzadigde vetten… en zelfs minder vet in z’n algemeenheid. Gewoon minder vet eten en dan komt het allemaal goed.

Het resultaat? De Amerikanen haalden na 30 jaar 10% calorieën uit verzadigde vetten! Minstens zo opmerkelijk is dat sindsdien het aantal mensen met obesitas is verdubbeld!!!

We eten (ook wereldwijd) dus minder verzadigde vetten, maar we worden dikker en ongezonder. Zijn verzadigde vetten gezond? De wetenschap van nu zegt van wel.

Nieuw onderzoek: Verzadigde vetten zijn gezond!

Overheden over de hele wereld, ook onze overheid, beweren nog steeds dat verzadigde vetten ongezond voor ons zijn. Ook grote autoritaire websites, zoals in Nederland Voedingscentrum en Gezondheidsnet, blijven stug volhouden dat je verzadigde vetten zoveel mogelijk moet laten staan. Echter…

Uit een evaluatie in 2010 van 21 studies naar verzadigde vetten, gebaseerd op meer dan 350.000 studieobjecten, blijkt dat er géén relatie bestaat tussen verzadigde vetten en hart- en vaatziekten. Dat zijn natuurlijk andere getallen dan die 12.000 man van het onderzoek uit de jaren ’70, waar de hele wereld al 3 decennia op vertrouwd. Waarom de overheid er niets mee doet? Geen idee!

Ja, maar… het cholesterol dan?

Tja… er bestaat een ongezond soort cholesterol dat niet zo gezond voor ons is en dat waarschijnlijk de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Maar laat me uitleggen waarom dat helemaal niets te maken heeft met die verzadigde vetten…

Je hebt twee soorten cholesterol. Het HDL (de goede) en het LDL (de slechtere). Verzadigde vetten zouden slecht voor je zijn omdat dat de LDL-waarde zou verhogen. Vrij logisch, toch?

Wat ze je alleen nog niet hebben verteld, is dat je ook twee soorten LDL cholesterol hebt. Je hebt type A en Type B. Type A lijkt in de praktijk helemaal niet zo schadelijk te zijn, terwijl Type B dat wel is. Drie keer raden welk type er overwegend in verzadigde vetten zit… juist! Type A.

Type B van LDL zit juist vooral in koolhydraten. Dus mensen die minder verzadigde vetten eten, verlagen vooral het Type A LDL cholesterol en dus niet het schadelijke Type B LDL cholesterol. Sterker nog… Daarvan krijgen ze juist meer binnen, omdat het dieet dan juist meer koolhydraten bevat.

Bacon en boter kunnen weer op tafel

Gelukkig staan steeds meer ‘zelfstandige’ gezondheidsautoriteiten op die de nieuwe onderzoeken omarmen. Hun advies is: Durf weer vet op het menu te zetten!

Kies voor roomboter, eet varkensvlees, eet vet!

Er is eigenlijk maar één soort vet dat ongezond is en dat is transvet. Transvetten zitten in koek, snoep, gefrituurd eten, croissants, enzovoorts. Dit type vet moet je mijden als de pest! Het is levensgevaarlijk en het maakt ons net zo ziek als de snelle koolhydraten.

Conclusie: Verzadigde vetten zijn gezond!

Als we de wetenschap van nu mogen geloven, horen verzadigde vetten thuis in ons dieet! Onderzoek wijst onder andere uit dat verzadigde vetten goed zijn voor je lever, omdat de verzadigde vetten de lever stimuleer om vetcellen te dumpen, waardoor de lever efficiënter werkt. Andere onderzoeken wijzen uit dat verzadigde vetten ons immuunsysteem versterken.

Tot slot wijzen steeds meer onderzoeken uit dat verzadigde vetten gezond zijn omdat ze bepaalde hormonen aanmaken die een cruciale rol hebben bij het herstellen van weefsel en spiermassa… het zou zelfs een positief effect hebben op je prestaties in bed 😉

Hieronder heb ik voor de de geïnteresseerde een aantal onderzoeken opgesomd die dit onderschrijven.

Bronnen en verder lezen

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet