Voordelen krachttraining
MOVE Sport feiten

Voordelen van krachttraining voor de gezondheid

Voordelen van krachttraining voor de gezondheid

Wist je dat ongeveer drie miljoen Nederlanders iedere week een bezoekje brengen aan de sportschool? Ook steeds meer jongeren en ouderen werken aan hun gezondheid door regelmatig aan fitness te doen. Met name krachttraining heeft de afgelopen jaren sterk aan populariteit gewonnen. Het heeft dan ook een groot aantal voordelen voor de gezondheid. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Voordeel 1: Het is goed voor de vetverbranding
Het aantal voordelen van krachttraining op de lichamelijke gezondheid is talrijk. Neem alleen al het feit dat je er veel lichaamsvet mee verbrandt.  Een van de meest effectieve manieren om vet te verbranden is door hardlopen en wandelen. Maar ook door het werken aan je spierkracht en spieruithoudingsvermogen zorg je ervoor dat je meer vet verbrand gedurende de dag. 

Voordeel 2: Je krijgt er meer spierkracht en uithoudingsvermogen door
Zoals gezegd focus je bij krachttraining op je spierkracht. Sterke spieren zijn zeer belangrijk omdat ze je energieniveau verhogen. Hoe sterker je spieren, hoe gemakkelijker het is om zwaar werk uit te voeren. Ook het beoefenen van andere sporten naast krachttraining gaat veel beter. 

Voordeel 3: Je vergroot je uithoudingsvermogen
Dat je beter en vaker kunt sporten heeft te maken het feit dat krachttraining zorgt voor meer energie. Daarmee komen we bij een ander groot voordeel van sporten met gewichten aan. Door regelmatig aan krachttraining te doen vergroot je je uithoudingsvermogen. Je zult merken dat je zwaar werk, bepaalde sporten en uithoudingsoefeningen steeds langer volhoudt. Hard werken loont!

Tip: gebruik een krachttraining schema
Het is natuurlijk fantastisch dat dit onderdeel van fitness zorgt voor sterkere spieren en uithoudingsvermogen. Maar dergelijke resultaten bereik je natuurlijk niet door twee of drie keer de sportschool te bezoeken. Rome is immers ook niet binnen één dag gebouwd. Het is verstandig om een krachttraining schema te gebruiken. Dit houdt in dat je een bepaalde structuur maakt om te gaan trainen. Wanneer je net begint train je bijvoorbeeld een uur met een aantal pauzes er tussenin. Vervolgens bouw je dit langzaam op en naarmate de tijd vordert train je steeds langer.

Voordeel 4: Het heeft een positief effect op je denkvermogen
Rustig opbouwen en rekening houden met je lichaam is de sleutel tot een gezond lichaam. Dit heeft ook een positief effect op je geestelijk welzijn. Krachttraining is namelijk goed voor de hersenen. Het helpt je om helder te denken en verbetert zelfs het uithoudingsvermogen van het brein. Je kunt sneller denken en problemen beter oplossen dan voorheen. 

Voordeel 5: Het vermindert depressieve klachten
Een studie van JAMS Psychiatry uit mei 2018 toonde aan dat krachttraining depressieve klachten aanzienlijk vermindert. Dit is goed nieuws voor mensen die last hebben van stress en een sombere gemoedstoestand. Door regelmatig te sporten nemen symptomen van depressiviteit, zoals een neerslachtig gevoel, aanzienlijk af. Heb jij daar last van? Kom dan vooral in beweging.

Conclusie: Kom van de bank af en maak endorfine aan
Dat krachttraining depressieve klachten vermindert heeft te maken met zogeheten ‘feel good chemicaliën’ zoals endorfine. Door te trainen komen deze stofjes los in de hersenen en voel je je al snel beter. Dus heb je even geen zin in een bezoekje aan de sportschool? Kom dan toch van die bank af, want het is goed voor lichaam én geest.

Bronnen:

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet