Relax
LIFE

Waarom vroeg opstaan gezond voor je is

Is vroeg opstaan gezond? Het simpele antwoord is ‘ja’. En als je het nog niet doet, zal iedere vezel in je lichaam nu schreeuwen dat je dit artikel niet uit moet lezen. Toch wint je nieuwsgierigheid het van deze waarschuwing, waardoor je mogelijk toch morgen om 6:00 naast je bed staat om deze ochtendroutine uit te proberen. En als je het vroeg opstaan eenmaal hebt geprobeerd, bestaat de kans dat je verslaafd raakt en het straks iedere dag doet. Maar waarom? Wat schiet je er mee op? En hoe kan vroeg opstaan in hemelsnaam gezond zijn?

Zelf las ik een paar maanden een vergelijkbaar artikel en zie mij nu dagelijks tussen 5:00 en 6:00 opstaan om mijn dag te beginnen met een korte workout en een uitgebreide voorbereiding. De impact die vroeg opstaan op mijn leven heeft gehad (in de positieve zin) had ik van te voren niet kunnen voorzien. Ik presteer beter op mijn werk, ik ben veel gezonder, zit lekkerder in mijn vel en voel me over het algemeen gewoon beter. Dat zou je natuurlijk niet verwachten bij het idee dat je morgen om 5:00 moet opstaan, of wel? Ik zal je uitleggen waarom vroeg opstaan zo goed voor je is en waarom je er morgen nog mee moet beginnen.

Mijn ochtendroutine

Iedere ochtend sta ik tussen 5:00 en 6:00 op om vervolgens mijn dag te beginnen met een groot glas water en een korte workout van maximaal 30 minuten. Mijn workout doe ik het liefst op een nuchtere maag, maar je zou ook iets licht verteerbaars kunnen eten voor het sporten. Na het hardlopen maak ik een lekkere bak volle Franse kwark met honing, kaneel en noten, een glas water en bak koffie als ontbijt.

Terwijl ik mijn ontbijt nuttig neem ik mijn doelen voor deze dag, week en maand door. Ik stel vast of ik op schema lig en wat ik moet doen om dat te blijven (of weer te komen als ik achterloop). Als ik merk dat ik voor op schema loop, breid ik mijn doelen uit of verhoog ik ze. Daarna kijk ik naar mijn lange termijndoelen. Daar doe ik niet direct iets mee, ik neem ze slechts door. Dit doe ik om ervoor te zorgen dat ze nooit aan mijn aandacht kunnen ontsnappen. Eens per maand kijk ik wat ik de komende maand moet doen om weer een stapje dichterbij bij mijn lange termijn doelen te komen.

Vervolgens bereid ik mijn dag voor. Ik stel vast wat mijn belangrijkste taken voor vandaag zijn en plan ze in, zodat ik ze niet over het hoofd kan zien. Ik probeer ze zo snel mogelijk af te ronden.

Tot slot eindig ik mijn ochtendroutine met een motiverende video op YouTube, een podcast of een motiverend artikel. Positieve gedachten zorgen ervoor dat je gedurende de dag meer energie hebt, maar ook dat je meer openstaat voor kansen. Terwijl ik naar mijn werk rijd luister ik naar een audioboek om mezelf te ontwikkelen.

Op mijn persoonlijke blog Nicooud.com kun je lezen hoe ik met behulp van zelfontwikkeling werk aan een leven met meer succes, geluk en gezondheid.

Waarom dat allemaal in de ochtend moet?

Ten eerste omdat de ochtend bepalend is voor de rest van de dag. Een goede, positieve start geeft je de rest van de dag energie.

Ten tweede heb je aan het einde van de dag niet zo heel veel energie meer om dit soort dingen te doen en daardoor heeft het minder impact.

Het laatste argument is dat ik in mijn oude routine nauwelijks tijd had om dit soort dingen te doen. Ik win nu ongeveer zo’n uur tot 1,5 uur per dag om dit soort dingen te doen. Zie het als tijd om in jezelf te investeren zonder dat mensen al iets van je willen.

Belangrijke regels voor een perfecte start

Het is essentieel dat je geen mail leest, Facebook checkt, Tweets leest (enz) voordat je op je werk bent aangekomen. Er zijn zelfs onderzoeken die uitwijzen dat het continu checken van je mail je IQ met 10 punten laat dalen. Maar mail, social media, televisie en radio zorgen ook voor ruis, prikkels en afleiding. Hierdoor begin je de dag met een overload aan informatie, waardoor er concentratieproblemen kunnen ontstaan. Laat je telefoon dus links liggen gedurende je ochtendritueel.

Nog even over dat nieuws… het nieuws wordt vandaag de dag gedomineerd door negativiteit, achterklap en reclame. Met name de negativiteit in het nieuws zorgt ervoor dat veel mensen rondlopen met angsten en stress, want ook al heeft het niet direct betrekking op jouw leven, je lichaam maakt toch stresshormonen aan. Facebook deed vorig jaar een test, waarbij een groep mensen vooral negatieve berichten op hun timeline te zien kregen en bijna al deze mensen gingen zelf ook negatievere berichten posten. Vermeid negativiteit als de pest en zeker gedurende je ochtendritueel.

De baas over je dag

Het klinkt misschien wat gek, maar door vroeg op te staan kun je de dag rustiger beginnen. Het voorbereiden van je dag zorgt voor een gevoel van controle én zorgt ervoor dat je die dag ook daadwerkelijk de belangrijkste taken afrondt. En omdat het een routine is (dat zou je ervan moeten maken) is alles voorspelbaar, waardoor je wederom een gevoel van controle krijgt.

De hele dag alerter en energieker

Begin je dag, net als ik, met een workout zodat je de rest van de dag barst van de energie. Er zijn zelfs onderzoeken die uitwijzen dat trainen in de ochtend je cognitieve vaardigheden verbeteren op zowel de korte als de langer termijn [bron]. Ik had me voorgenomen om 3x per week te trainen voor het werk, maar het verschil is zo groot dat ik het deze maand ga verhogen naar 5x per week.

Je lange termijn doelen

We zijn met z’n alle de hele dag bezig om reactief taken af te ronden. Vooral de email speelt daar een grote rol bij. Maar we worden ook dagelijks ‘lastiggevallen’ door klanten, collega’s, familie, vrienden en kennissen. Hierdoor zijn we snel geneigd om zelden stil te staan bij onze lange termijn doelen. We kijken alleen naar het nu (is óók goed), maar we vergeten daardoor vaak te werken aan ons ‘grote doel’.

Dit is de belangrijkste reden waarom mensen uiteindelijk niet uit het leven halen wat er voor ze in zit. Sommige mensen lopen hun hele leven rond met de droom om te emigreren naar het buitenland, maar ze hebben nog nooit de tijd genomen om er bij stil te staan wat ze daarvoor moeten doen… laat staan dat ze structureel aan hun plan/droom hebben gewerkt.

Check dus iedere ochtend je lange termijn doelen en bedenk of je nog steeds stapjes dichterbij komt. Neem eens per maand de tijd om te plannen wat je de komende maand gaat doen om dichterbij je doel te komen.

Je slaapt er beter door

Vroeg opstaan lijkt natuurlijk een aanslag op je slaap, maar dat is het niet. Je moet gewoon vroeger naar je bed, zodat je de volgende ochtend makkelijker uit je bed komt. In de avond kijken toch veel mensen vooral naar de televisie of ze scannen voor de honderdste keer Facebook. Nutteloos! Daar wordt je echt niet gelukkiger van. Ga om 22:00 op bed en sta tussen 5:00 en 5:30 op.

Je zult merken dat je niet alleen eerder kunt slapen als je vroeg opstaat, maar ook dat je beter slaapt! Het gaat namelijk niet alleen om de uren die je in bed ligt, maar ook het aantal uren dat je in je remslaap bent. Televisie en digitale apparaten zorgen er trouwens voor dat je later in je remslaap komt.

Het klinkt gek, maar je zult gedurende de dag dus fitter en alerter zijn als je vroeg opstaat.

Vroeg opstaan tips

Spring meteen uit bed als je je ogen opendoet… ook als het 10 minuten te vroeg is! Ogen open = wakker! Wakker = uit bed! Blijf je toch nog even een minuutje liggen, dan garandeer ik je dat je 10x zoveel moeite moet doen om wakker te worden. Spring meteen uit bed en ik beloof je dat je er nauwelijks iets van merkt. En denk erom… iedere seconde telt! Spring meteen uit bed… ik kan het niet genoeg benadrukken 😉

Eenmaal uit je bed is het belangrijk dat je een groot glas water drinkt. Tijdens je slaap verlies je veel vocht en water is de olie voor je lichaam. Drink voldoende water en er zijn behoorlijk wat lichaam- en geestprobleempjes die je daarmee oplost. Denk aan vermoeidheid, concentratieproblemen, energie-dipjes, moeite om wakker te worden, overgewicht, enzovoorts. Water speelt bij het oplossen van al die zaken een belangrijke rol. Begin dus met een groot glas water!

Begin je dag altijd met beweging! Ga hardlopen, fietsen, wandelen of doe wat mij betreft push-ups en sit-ups. Beweeg minimaal tussen de 10 en 30 minuten om je hersenen te activeren.

Zorg ook dat je de avond van te voren geen snelle koolhydraten of zware maaltijden eet. Een koolhydraatarm dieet helpt je gegarandeerd om makkelijker op te staan en gedurende de dag je energiepijl hoog te houden.

Vroeg opstaan is dus gezond! Het is gezond omdat het je helpt om controle over je dag te krijgen en dat verlaagd je stress-levels. Lees hier wat stress met je lichaam doet.

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet