LIFE Mindfulness MOVE Sport feiten

Waarom Yoga zorgt voor een goede nachtrust

Wist je dat yoga jouw nachtrust kan verbeteren? Verschillende yogahoudingen zijn erg ontspannend en bevorderen de nachtrust. Zeg maar dag tegen al je slapeloze nachten, want vanaf nu zul je beter gaan slapen!

Slaaptekort?

Veel mensen hebben een slaaptekort, omdat ze vaak onrustig en kort slapen. Iedereen slaapt wel eens een nacht slecht, maar als je vaker slecht slaapt kan dit leiden tot een serieus slaaptekort. De gevolgen hiervan zijn onder andere:

  • Snel geïrriteerd
  • Minderde concentratie
  • Slechtere weerstand

Om vaarwel te zeggen je slaaptekort is het belangrijk om jezelf een gezond slaapritme aan te leren, yoga kan je hier heel goed bij helpen!

De voordelen van Yoga

Door verschillende yogaoefeningen te doen voor het slapen gaan, zul je merken dat je lichaam veel meer ontspannen is dan voorheen. Yoga zorgt ervoor dat je met een rustig gevoel je bed in stapt en daardoor sneller in slaap valt. Je zal minder vaak wakker liggen en daardoor bouw je een gezond slaapritme op. Yoga kalmeert ook je geest en vermindert het piekeren.

Ademhalingstechnieken kunnen ook goed helpen bij het ontspannen voor het slapen gaan. Tijdens mediteren kun je letten op je ademhaling, maar ook tijdens yogaoefeningen. Zorg ervoor dat je altijd in een rustige omgeving gaat zitten. Doe je ogen dan dicht en adem 3 tellen in en 6 tellen uit. Door dit ritme aan te houden merk je dat je lichaam ontspannen wordt.

6 yogaoefeningen voor het slapen gaan

Als je deze yogaoefeningen in je ritueel houdt voor het slapen gaan, zul je na enige tijd merken dat je je slaaptekort inhaalt, minder vermoeid bent en weer een betere weerstand hebt!

#1 Gebroken kaars

Deze oefening is erg goed voor je lichaam als je last hebt van rugpijn. Het verlicht de pijn, maar het kalmeert ook je geest.

  1. Ga tegenover een muur zitten en houdt ongeveer 15 centimeter afstand.
  2. Ga op je rug liggen en zet je benen omhoog tegen de muur aan.
  3. Laat je armen naast je liggen in een ontspannen positie.
  4. Als je het te zwaar vindt, kan je iets meer van de muur af liggen.
  5. Adem op een kalmerende manier door.
  6. Blijf 3 minuten in deze houding liggen.

#2 Gedraaide kleermakerszit

  1. Ga met je benen gekruist op het bed zitten.
  2. Adem diep in en plaats tijdens het uitademen je rechterhand op je linkerknie en je linkerkant achter je bij je stuitje.
  3. Draai ook je hoofd mee naar links en kijk over je schouder heen.
  4. Adem weer diep in en doe het nu bij de andere kant.
  5. Blijf voor 5 minuten in deze houding zitten.

#3 Kindhouding
Tijdens deze oefening heb je geduld nodig om zo te blijven zitten. Je kan niet afgeleid worden door dingen om je heen want je ziet alleen je bed. Deze houding zorgt voor ontspanning en is rustgevend.

  1. Ga met je knieën op bed zitten.
  2. Beweeg je bovenlichaam naar voren en rust je hoofd op bed.
  3. Strek je armen voor je uit.
  4. Blijf voor 2 minuten in deze houding zitten.

#4 Lijkhouding
Een raar idee om een lijk te imiteren, maar het zorgt voor volledige ontspanning.

  1. Ga liggen op bed en doe je benen iets uit elkaar en je armen los van je lichaam.
  2. Laat je handpalmen wijzen naar het plafond en laat je tenen wijzen naar de buitenkant.
  3. Dit is het moment dat je de ademhalingstechnieken van hierboven kan uitoefenen.
  4. Blijf voor zo’n 5 minuten in deze houding liggen.

#5 Staande vooroverbuiging
Deze oefening traint je knieën en is effectief tegen vermoeidheid en hoofdpijn.

  1. Ga staan en plaats je voeten iets uit elkaar.
  2. Adem diep in en buig langzaam je bovenlichaam naar de grond toe.
  3. Strek je armen zo ver mogelijk naar beneden.
  4. Als je niet erg lenig bent, zullen je vingers je tenen nog niet kunnen raken, maar als je deze oefening vaak doet dan zul je snel verbetering zien!
  5. Blijf zo’n 2-3 minuten in deze houding staan.

#6 Liggende vlinder
Deze oefening zorgt ervoor dat je spijsverteringsorganen wakker geschud worden.

  1. Ga liggen op bed en trek je knieën naar je toe, zo zitten je voeten dus tegen je billen aan.
  2. Buig je knieën naar buiten waardoor je voetzolen tegen elkaar aankomen.
  3. Zorg er nu voor dat je voeten nog steeds tegen je billen aan zitten.
  4. Ook nu kan je de ademhalingstechnieken van hierboven uitoefenen.
  5. Blijf ongeveer 4 minuten in deze houding liggen.

Vind je het lastig om het zo van je computerscherm na te doen dan zijn er ook heel veel boeken te verkrijgen over yoga. Wat dacht je van dit boek voor beginners. Je kunt natuurlijk ook via YouTube filmpjes bekijken. Één van mijn favoriete online is Kassandra.


 

 

Zoek je nog een fijne yogaschool? Bij Yogaloft in Blokker (NH) geven ze verschillende soorten yogalessen waaronder Samadhi yoga, Prana Yoga Flow, Yin yoga. Een losse les kost 9,- ga je meer dan 1x per week dan kun je een voordelige onbeperkte maandkaart aanschaffen voor slechts 46,-

 


 

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Kom in balans

1 op 1 coaching?

Boek: Lekker in je lijf!

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet