Gezond in vakantietijd
Gezond in vakantietijd
EAT LIFE

Hoe je gezond kan blijven tijdens de zomer!

Het kan lastig zijn om ook in de zomer en tijdens de zomervakantie gezond te blijven. Al die gezellige borrels op het terras, de vele barbecues die vaak niet zo gezond zijn en als je op vakantie gaat geniet je van het uit eten en de borrels, ik snap je helemaal! Maar toch is het makkelijker dan gedacht om je gezonde lifestyle door te zetten in de zomer met deze handige tips.

Verleidelijke barbecues

Verleidelijke barbecue
Verleidelijke barbecue

Met mooi weer worden de barbecues weer uit de schuur gehaald en ze zullen maar al te vaak worden gebruikt in de zomer. Met het gezin, de buurt of een groepje vrienden. Super gezellig en lekker maar hierdoor krijg je vaak de neiging om teveel te eten. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheden die je inkoopt, want het gebeurd vaak dat er nog vlees overblijft. Met het warme weer bederft het ook snel dus dubbel zonde! Kijk uit dat je niet teveel eet of tegen je zin, vol is vol!

Al dat vlees vult wel, maar je hebt meer nodig om je lichaam goed te voeden. Serveer er een lekkere gevulde maaltijdsalade bij met fruit, groenten en wat noten erin, het vult maar het voedt ook meteen. Een goede aanvulling naast het vlees.

Kies inplaats van stokbrood voor plakjes komkommer om een salade op te serveren. En zet wat kannen water of waterkefir op tafel, wist je overigens dat waterkefir veel weg heeft van Radler? Lekker fris en super gezond voor je lichaam dus een mooie balans tegenover de barbecuesauzen.

Tijdens voorbereidingen

Tijdens de voorbereidingen van het eten kan je ook al wat bewustere keuzes maken.  Je kan bijvoorbeeld van te voren al je vlees kruiden met verse kruiden en specerijen inplaats van gemarineerd vlees te kopen. De gemarineerde vleessoorten zitten vaak vol smaakmakers en/of suikers. En marineer dan ook meteen een lekker groentemengsel welke je in folie op de barbecue kan gaar grillen.  Veel gezonder en zelfs nog lekkerder! Voor sausliefhebbers kan je altijd nog een sausje zelf maken met verse ingrediënten zoals deze knoflooksaus.

Meng onderstaande ingrediënten door elkaar en smullen maar!
  • 4 el mayonaise zonder suiker
  • 2 teentje knoflook fijngeperst
  • 1 el citroensap
  • peper & Keltisch zout

Van alcohol naar water

Alcohol of water
Alcohol of water

Geen alcohol deze zomer?!? Maar zo extreem bedoel ik het niet. Een wijntje kan best, maar probeer alcohol niet teveel en te vaak te drinken. In de zomer gaat de alcohol er wat sneller in door het lekkere weer. Je hebt dorst en denk “oké, nog eentje dan!” maar vooral met de wat lichtere zomerse maaltijden kan die alcohol hard aankomen! Drink naast elk glas alcohol minimaal 1, maar liever 2 glazen water.

Denk maar zo: als je een glas alcohol drinkt moet je daarna weer 2 glazen water drinken om de hydratatie in je lichaam in balans te houden. Water kan je ook lekkerder maken door blaadjes munt of een schijfje citroen erin te doen. Echt fris en gezond! Door je dag goed te beginnen is het gezond om na het opstaan 2 of 3 glazen water te drinken. Zo start je de dag goed en blijf je in het ritme van water drinken.

Tussendoortjes onderweg

De ongezonde tussendoortjes kan je in de zomer nog makkelijker vervangen dan in de winter. In de zomer heb je namelijk het lekkere zomerse fruit. Maak bijvoorbeeld lekkere fruitstokjes met aardbeien, meloen, frambozen, net wat je lekker vindt! Wat blokjes kaas, een paar olijven, groentesnacks of een handje noten zijn ook gezonde tussendoortjes en er lekker in de zomer! En zorg anders voor wat zelfgemaakte snacks in de vriezer zoals deze havermoutcake.

In het buitenland

In het buitenland is het net even anders, want waar kom je terecht? Zorg dat je al wat onderzoek doet naar de grote supermarkten en misschien zijn er ook wel wat natuurwinkeltjes in de buurt. Altijd handig om vooraf al te weten. Eet zoveel mogelijke natuurlijke en onbewerkte producten. Vaak heb je in het buitenland boerderijen met zelfverbouwde producten, leuk om eens uit te proberen.

Ik neem ook altijd een natuurlijke shake mee die ik “in nood” kan gebruiken als maaltijdvervanger. Dat komt me bijvoorbeeld van pas als ontbijt om een gezonde basis te leggen als er niets anders voor handen is. Of met een dagje uit, als iedereen onderweg zich tegoed doet aan koek en snoep. Het is ook fijn om een shake te gebruiken als een soort basis vulling. Mocht je dan ook wat mee willen snoepen dan blijft het bij snoepen omdat je maag wel al vol is.

Sporten in het buitenland

Als je op vakantie gaat, weet je nog niet precies hoe je omgeving eruit ziet. Zo heb je niet je eigen fitnesszaal om de hoek of kan je niet je vaste route hardlopen. Het is daarom misschien een drempel, maar blijf ook sporten tijdens je vakantie. Bewegen is gezond en je kan meteen genieten van het mooie uitzicht. Misschien kom je wel een leuk restaurant tegen waar je een keer wil eten. Sporten in de ochtend is het beste, want dan is het nog niet op het warmst en in de avond heb je misschien wel leuke uitjes gepland.

Voorkom vitaminetekort

Door het bakken in de zon krijg je genoeg vitamine D binnen. Belangrijk natuurlijk, maar vergeet de andere vitamines niet! Eet lekker veel zomerfruit vol met vitamines en voeg wat extra vitamines toe aan je eten zoals meer groenten tijdens het diner. Ook lekker om zelf smoothies te maken! Een handje spinazie, wat fruit, misschien nog wat chiazaad en water erbij en blenden maar!

Voor je haar en huid

Vitamine C is erg belangrijk voor je haar en huid. Door het zout van de zee en de zon wordt je haar erg droog en stug. Ook je huid krijgt het te verduren met alle zonnebrandcrèmes en andere middelen. Het is belangrijk om dus voldoende vitamine C binnen te krijgen, gelukkig zit deze vitamine in veel citrusvruchten, bladgroenten en noten en zaden. Allemaal erg lekker en gezond voor in de zomer!

Waar moet je dus om denken?

  • Ga voor gevulde gezonde maaltijden
  • Als je iets ongezonds eet zorg dat je daarnaast ook wat gezonds eet
  • Genoeg water drinken en uitkijken met teveel alcohol
  • Gezonde snacks

    Vermijd ongezonde tussendoortjes

  • Eet genoeg zomerfruit
  • Blijf in beweging
  • Maak veel zelf zoals sausjes en marinades
  • Zorg ervoor dat je genoeg vitamines binnenkrijgt
  • Vergeet je niet goed in te smeren als je van plan bent een dagje te gaan bakken op het strand 😉

En tot slot, geniet ook lekker van de zomer!

Heb jij nog leuke tips om de zomer fris en fruitig door te komen? Laat het me hieronder weten!

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

26 Reacties

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Online voor maar 17,_

Het boek is uit!

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x