EAT Reviews

Body een lijfboek review

Misschien wel hét boek dat mijn leven veranderde als het gaat om afvallen, gezond eten en gezonder leven. Ik ben al een hele tijd fan van Timothy Ferriss. Na het lezen van zijn boek ‘The four hour workweek’ kon deze lifehacker bij mij niet veel meer fout doen. Niet alleen heeft hij een hele vermakelijke schrijfstijl, hij hackt het systeem en maakt het  makkelijker voor mensen als mij om hun doelen te behalen. Ik heb dan ook echt uitgekeken naar de komst van Body een lijfboek.

De leesbaarheid van ‘Body een lijfboek’

Het leuke aan de boeken van Timothy Ferris is de schrijfstijl en zijn zelfspot. Je leest het boek dus gemakkelijk weg terwijl je je laat informeren over hoe je snel kunt afvallen of aankomen. Zo nu en dan staat een technisch stukje tussen voor diegene die ook de technische achtergrond van zijn methode wil weten. Deze kun je eenvoudig overslaan als het je niet interesseert. Qua leesbaarheid een boek dat je waarschijnlijk in een paar dagen verslindt en later nog eens raadpleegt voor de details die je vergeten bent.

Kwaliteit van de inhoud

De kwaliteit van de inhoud heb ik getoetst door het dieet wat Timothy beschrijft gedurende een maand te volgen. En het resultaat is verbluffend! Daar later in deze review meer over. De diepgang in het boek is meer dan voldoende, zonder dat het te technisch wordt. Je hoeft geen arts te zijn om het boek te snappen en toch weet Timothy je goed uit te leggen wat het principe achter Body een lijfboek is en waarom het werkt. Een hoogstandje als het gaat om het simpel overbrengen van een complexe materie.

Het principe van het boek

Het komt er op neer dat koolhydraten de boosdoeners zijn. Iets waar ik zelf aan heb moeten wennen. Ik bedoel… ik was gek op brood, aardappelen, koek, snoep en frisdrank. Maar na twee weken heel streng het dieet volgen begon ik de koolhydraten steeds minder te missen. Sterker nog… ik begon ook een aantal zaken als kiespijn te missen. Ook daarover later meer.

Het dieet, wat eigenlijk meer een eetpatroon is, gaat er vanuit dat je 90% van je voeding bestaat uit vetten en eiwitten. Koolhydraten beperk je tot een minimum (minder dan 50 gram per dag). Je eet vooral groenten, vlees, noten en eieren. En het is verbazingwekkend hoeveel verschillende gerechten je dan nog kan maken. En lekker!! Verder mag je eens per week een dag smokkelen. Je mag dan alles eten wat je wilt en hoeveel je maar wilt. In mijn geval eet ik op dat soort dagen ongeveer 4000 Kcal… het resultaat… 2 dagen later ben ik 500 gram afgevallen ten opzichte van de dag voor de smokkeldag. Op je smokkeldag zijn er nog wel een paar hele slimme dingen die je kunt/moet doen om de schade te beperken.

Verder begin je iedere dag met een ontbijt dat minimaal 30 gram eiwitten bevat en slechts 10% koolhydraten. Bijvoorbeeld 3-4 eieren of een eiwitshake. Zelf ben ik over gegaan op de eiwitshakes omdat vier eieren me op een bepaald moment wel de keel uit beginnen te komen. Ik wissel in de praktijk af. Het resultaat is verbluffend.

Mijn ‘Body een lijfboek’ ervaring

Ik ben echt fan van dit boek! En vooral de methode die het beschrijft. Sinds het lezen van ‘Body een lijfboek’ heb ik geen honger meer gehad en ben ik twee maten afgevallen. En er waren nog een aantal prettige bijwerkingen van dit eetpatroon. Ik heb mijn hele leven last van maagzuur gehad en dat was ik na week 1 kwijt en ik heb het alleen nog maar op de smokkeldagen. Ook ben ik een gediagnosticeerde ADD’er (ADHD, maar dan vooral in mijn hoofd). Sinds ik de koolhydraten laat staan kan ik me veel beter concentreren. Waren het misschien de suikers? Ik slaap beter en ik heb geen opgeblazen gevoel meer.

Ik ben salades en vlees veel meer gaan waarderen en vind dat ik sinds dit dieet lekkerder ben gaan eten. Echt een verbetering van mijn leven. Ik voel me gezonder, fitter en lekkerder in mijn vel zitten. In tegenstelling tot veel diëten, kan ik dit mijn hele leven volhouden, zonder dat ik het gevoel heb dat ik niet meer geniet van het leven. Ik volg dit dieet op het moment van schrijven al ruim 4 maanden en ik ben mijn ‘buikje’ kwijt. Nu hou ik het eetpatroon aan om dat laatste laagje vet weg te branden en omdat het me eigenlijk wel goed bevalt. Opvallend detail is dat als ik los mag met de koolhydraten, brood niet meer in me opkomt. Blijkbaar vond ik het nou ook weer niet zo lekker.

Heb jij ook van die vage klachten? Maagzuur, opgeblazen gevoel, concentratie problemen, een dagelijkse vreetkick rond 16:00? Wacht dan niet langer en bestel het boek vandaag nog bij Bol.com, dan heb je het morgen in huis, kun je overmorgen beginnen met de eerste stappen en dan ben je over twee weken je eerste maatje kwijt.

Dossier: Koolhydraatarm

Op dit blog schrijven we veel over het koolhydraatarm dieet en koolhydraatarme diëten.

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet