Gember gerechten
Foto: HelloFresh
EAT

Gemberrecepten om van te smullen!

Een tijdje geleden vertelde ik al dat ik gember heb ontdekt en ik het nu heel vaak eet. Helemaal nadat ik erachter ben gekomen hoe gezond gember is, te lezen in mijn artikel “Gember; megalekkere calorieverbrander & supermedicijn!”.

Nu is het dan ook echt tijd om jullie allemaal kennis te laten maken met gember . Hieronder vind je een aantal heerlijke recepten met gember en andere tips. Laat je verrassen en zet vanavond nog 1 van deze heerlijke gerechten op tafel!

Onze Hello Fresh favoriet met gember

Elke week ben ik tot nu toe wel een heerlijk gembergerecht tegengekomen in de Hello Fresh box. Deze is echt mijn favoriet en heel makkelijk te maken!

Surinaamse nasi met Chinese kool, gebakken ei en zoetzure komkommer

Gezonde nasi met gemberBenodigdheden voor 2 personen (plus peuter): 170 gram Surinaamse rijst, ½ komkommer, 2 tenen knoflook, 2 1/2 cm gember, 3/4 Chinese kool, 3 of 4 bosuitjes, 6 – 8 takjes koriander, pinda’s, 2 -3 eieren, 1 tl steviasuiker, 3 el witte balsamicoazijn, 3 el olijfolie/ zonnebloemolie, 3 el ketjapsaus, peper en zou. Optioneel: ½ rode peper.

  1. Kook de rijst 12 minuten, giet af en laat uitstomen.
  2. Schaaf de komkommer in dunne plakjes. Meng in een kom de steviasuiker met 1 el gekookt water, voeg de balsamicoazijn en evt. een klein deel van de halve rode peper toe. Voeg peper en zout naar smaak toe. Laat afkoelen in de koelkast.
  3. Pel de knoflook en pers of snijdt fijn. Schil de gember en snijdt fijn. Snijdt de Chinese kool zo fijn mogelijk. Was de bosui en snijdt fijn. Hak de koriander grof.
  4. Verhit de olijfolie of zonnebloemolie (een geruime hoeveelheid) in een hapjespan of wok. Gooi de knoflook en gember in de olie, let op laat het niet verbranden. Voeg kort hierna de Chinese kool er aan toe. Schep goed door voor 4 – 6 minuten op middelhoog vuur. Voeg peper en zout naar smaak toe.
  5. Voeg hierna de Surinaamse rijst, ¾ van de koriander, evt. de rest van de peper en 2 eetlepels ketjapsaus toe. Bak nog 5 minuten op middelhoog vuur en schep regelmatig om. Voeg de laatste minuut de gesneden bosui toe.
  6. Bak de eitjes aan beide kanten en besprenkel ze bij het omdraaien met 1 eetlepel ketjapsaus. Voeg peper en zout naar smaak toe.

Serveer het ei bij de nasi met de frisse komkommersalade en garneer het gerecht met pinda’s en de koriander. Eet smakelijk!

 Mijn eigen gember variant

Benodigdheden voor 2 personen (plus peuter): 170 gram Basmatirijst, , 2 tenen knoflook, 2 1/2 cm gember, 300 gram verse sperzieboontjes, 75 -100 gram champignons, 75 gram taugé, 200 gram rundvlees/varkens reepjes, 1 lente-uitje, 3 el olijfolie/ zonnebloemolie, 4 el Kikoman soyasaus, peper en zout.

Aziatisch rijstpannetje met in gember geroerbakte runderreepjes, boontjes en taugéroerbak nasi met gember recept

  1. Kook de rijst 10 minuten, giet af en laat uitstomen.
  2. Maak de boontjes schoon en snijdt in 2 helften. Kook deze hierna beetgaar in 5 minuten.
  3. Pel de knoflook en pers of snijdt fijn. Schil de gember en snijdt fijn. Snijdt de lente ui en champignons fijn.
  4. Kruidt het vlees naar smaak met peper en zout.
  5. Verhit de olijfolie of zonnebloemolie (een geruime hoeveelheid) in een hapjespan of wok. Gooi de helft van de knoflook en helft van de gember in de olie, let op laat het niet verbranden. Voeg kort hierna het vlees toe, samen met 2 eetlepels Kikoman soyasaus. Bak 4 minuten op hoog vuur en roer veelvuldig om.
  6. Haal hierna het vlees uit de pan en houdt tijdelijk apart.
  7. Doe wederom wat olie in de pan, samen met de andere helft knoflook en gember. Voeg hier de lente-ui en champignons aan toe en fruit 2 minuten. Voeg hierna de beetgare boontjes toe en roerbak 3 minuten, voeg de laatste minuut de taugé en het vlees toe. Roer goed om.
  8. Voeg als laatste de rijst toe en besprenkel het geheel nog met maximaal 2 eetlepels Kikoman soyasaus.

Klaar om op te scheppen! Geniet ervan!

En zo gebruik ik gember ookgember smoothie recept

  1. Als thee. Snijdt wat plakjes verse gember (ong. 2 cm). Pak wat verse muntblaadjes. Gooi beide in een theepot. Giet de gehele theepot vol met gekookt water en laat 5 – 10 minuten trekken. Echte, gezonde en vooral lekkere gember-munt thee!
  2. In mijn smoothie. Bijvoorbeeld een mangosmoothie met avocado en gember. Gooi  ongeveer 2 cm gember, 1 geschilde mango en een halve avocado in de blender (in deze volgorde). Voeg als laatste verse yoghurt, geiten yoghurt, of amandelmelk toe en je hebt een heerlijke gezonde smoothie.
  3. Als extra ingrediënt voor koekjes, cake, appelmoes, chutney, of in marinade voor vlees en vis.

Ga zelf aan de slag

Zelf had ik wat opstartproblemen en heeft  Hello Fresh  mij geholpen bij het toepassen van gember in de keuken. Je kan dus eens een proefbox bestellen, waarschijnlijk zit er wel een gerecht met gember tussen en hoef je niet de hele winkel door. Of probeer gewoon eens 1 van mijn recepten uit. Ik hoop je wat inspiratie te hebben gegeven voor het gebruik van verse gember. Reken er maar op dat je het echt als een smaaksensatie zal ervaren en dat je gember binnenkort niet meer uit jouw keuken weg kan denken!

Over de auteur

Majella Loef

Met een jong gezin, energiek werk en een drukke man met eigen bedrijf is het soms lastig de balans te vinden voor je gezondheid. Ik probeer me door het woud aan gezond en ongezond eten, sport en alle vitamines en superfoods een weg te vinden. Hier lees je mijn ontdekkingen en ervaringen op het gebied van gezond leven.

1 Reactie

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet