Glipt het leven als zand tussen je vingers weg?
Glipt het leven als zand tussen je vingers weg?
LIFE Mindfulness

Hoe je de baas kunt worden over stress

Heb je ook wel eens het idee dat het leven als zand tussen je vingers weg glipt? Iedereen heeft wel eens last van stress. De ene wat langer en erger dan de ander. Het is een erg vervelend gevoel en daarom is het belangrijk om te weten hoe je er weer vanaf komt!

Wat is stress

Stress is een spanning, het kan een positieve spanning zijn, maar vaak is dat het niet. Stress kan door veel dingen worden veroorzaakt. Door bijvoorbeeld een verandering in je omgeving, een ingrijpende gebeurtenis of een emotionele verandering. Hierop reageert je lichaam in een gevoel van stress. Deze verschillende factoren kun je ook wel stressfactoren noemen, dingen waar mensen vaak stress van krijgen. Kleine dingen zoals een lekke fietsband tot grote dingen zoals het verlies van een dierbare.

De bekende term ‘fight or flight response’ is hier van belang. In een situatie van stress zoals een belangrijke opdracht zorgt stress ervoor dat je extra hard gaat werken en in een situatie als gestalkt worden (bijvoorbeeld) ben je instaat door heel hard weg te rennen. Door stress word je alerter wat er in jouw omgeving gebeurt.


Wat doet het met je lichaam

Stress zorgt voor een reactie op de korte termijn en op de lange termijn. Op de korte termijn is je lichaam in een focus, door de toename van adrenaline. Je bent alert voor alles wat op je pad kan komen.

Op de lange termijn vinden er veel negatieve veranderingen plaats in je lichaam. Alle systemen worden stilgelegd zodat de stress voorrang heeft. Als je vaak ongezond eet wordt het in combinatie met stress erg nadelig, omdat stress de afbraak van toxische stoffen (stoffen die in bijvoorbeeld fastfood zitten) geremd. Hierdoor blijven deze stoffen in je lichaam zitten, worden ze opgeslagen in vetcellen en zul je in gewicht aankomen. Daarnaast neemt je lichaam ook slechter zuurstof en voedingsstoffen op.

De meest voorkomende klachten, herken jij ze?

Doordat je gespannen bent voel je een soort druk in je hoofd. Hier krijg je hoofdpijn van. Het is een andere soort hoofdpijn dan dat je normaal zou kunnen hebben. Ook door spanning krijg je snel last van nek en rugpijn. Een zeurende irritatie wordt uitgestraald en het gaat snel weg door even anders te zitten bijvoorbeeld.

Als je stress ervaart is je lichaam erg gespannen. Zoals eerder vermeld neemt je lichaam slechter zuurstof op. Door alsnog voldoende zuurstof binnen te krijgen gaat je hart sneller kloppen. Hierdoor heb je een verhoogde hartslag en last van hartkloppingen.

Je voelt je futloos, je hebt weinig energie en je bent erg moe. Je merkt dat je ook sneller vatbaar bent geworden voor een griepje.

Stress en piekeren zijn een oorzaak van een niet uitgerust lichaam. Het komt vaak voor dat je slecht in slaap komt, je vaak wakker wordt en korte nachten maakt.

Je hebt vaker last van een kort lontje en je gedachten dwalen vaak af naar vele andere dingen dan waar je mee bezig bent. Ook vergeet je vaak dingen.

Je bent niet de enige!

Veel mensen hebben last van stress. Ook dat blijkt weer uit een onderzoek. Jaarlijks melden 150 duizend tot 300 duizend mensen zich ziek wegens stress. Stress door werk, maar bijvoorbeeld ook door privézaken of de combinatie van werk en privé. Om even een voorbeeld te noemen: in het eerste halfjaar van 2014 werden er ruim 4,6 miljoen verzuimdagen opgenomen waarvan 10% stress de oorzaak was.

Jaarlijks kost stress zo’n 6 miljard euro. Dit bedrag is gebaseerd op een aantal factoren. Onderzoekers hebben een schatting gemaakt dat 1 op de 7 mensen een WAO uitkering hebben omdat zij arbeidsongeschikt zijn geworden door stress op het werk. Dit kost 1,7 miljard euro per jaar. Daarnaast heb je ook de overige kosten voor bedrijven en de overheid. Deze kosten zijn rond de 4 miljard euro.

10 tips tegen stress

#1 Pak het probleem aan
Als je weet waar je stress over hebt, kun je er wat aan doen. Het kan zijn dat je wat stress hebt doordat je relatie even niet lekker loopt deze week, als je dit inziet (of een ander probleem) dan kun je het probleem aanpakken zodat je minder/geen stress meer hebt.

Ontspannen tegen stress

#2 Plan ontspanningsactiviteiten in
Dan komen we meteen bij het volgende punt, ontspanning. Door stress ben je erg gespannen dus plan wat leuks in, iets voor jezelf of samen met iemand. Een lekker dagje naar het strand zorgt ook al voor ontspanning! Even lekker relaxen, genieten, en even nergens anders aandenken. Door zulke dagjes in te plannen stap je even uit je drukke leventje en maak je tijd voor wat anders.

#3 Eet gezond(er)
Vaak is fastfood of een guilty pleasure een uitweg voor emoties. Je ziet niet voor niks vaak afbeeldingen met emotionele vrouwen en een bak ijs! Maar na zo’n bak ijs voel jij je alleen maar schuldiger. Door te kiezen voor gezond eten neem je veel schuldgevoel weg en zul je je ook snel beter voelen. Je voedt je lichaam met vitamines en gezonde voedingsstoffen terwijl fastfood meer slecht doet dan goed.

#4 Blijf in beweging
Ook al voel je misschien dat je alleen maar op de bank wilt hangen met je afstandbediening en een stuk chocolade, bewegen zorgt voor ontspanning en houd je fit. Het geeft je hersenen de tijd om te herstellen en het is ook even een momentje voor jezelf. Een rondje hardlopen of wandelen, fitnessen, noem maar op, alles kan maar het is ook lekker om het buiten te kunnen doen in dit lekkere weer!

#5 Luister naar je lichaam
Altijd maar druk druk druk, daar krijg je nou stress van. Dat gehaaste gevoel, alles precies en zo snel mogelijk willen doen en alles alleen willen opknappen. Dit ga je op een moment merken aan je lichaam, zoals stress en de klachten hiervan. Doe alles even met een ander tempo! Ontsnap uit je dagelijkse snelheid, kijk om je heen en werk op hetzelfde tempo als de rest en vraag mensen om hulp.

#6 Zorg voor een betere nachtrust
Slecht of te weinig slapen zorgt ook voor een gespannen houding en stress. Zorg daarom voor een goed matras, ga op tijd slapen en stap fris en fruitig je bed uit op een normale tijd. Van te lang in bed blijven liggen kan je juist moe en futloos worden.

#7 Lachen is gezond!
Genieten, lachen met vrienden en familie, het gezellig hebben, dit zijn de momenten die je kan koesteren en die veel goeds doen met je ziel. Niet denken aan alle dingen waar je stress over hebt. Zoek waar jij om kan lachen. Wanneer jij je ontspant stoppen je hersenen met stresshormonen aanmaken. Misschien kan jij al ontspannen door grappige video’s te kijken over dieren of misschien heb je een avondje uit nodig. Vind een geschikte manier en geniet!

#8 Ga om met de mensen die bij jou passen

Socializen tegen stress

Je hebt verschillende soorten mensen. Mensen die van gezelligheid en praten houden, mensen die alleen maar over zichzelf praten en geen interesse tonen, mensen waar het contact ook van komt ook wat leuks te gaan doen maar ook mensen waar je energie in stopt maar van wie je het eigenlijk niet terugkrijgt. Probeer een vriendenkring te hebben waarmee jij goed mee op kan schieten en waar jij het gezellig mee kan hebben. Mensen die jou energie geven i.p.v. jouw energie afnemen.

#9 Financiële problemen aanpakken
Het net niet redden deze maand met je salaris, een veel voorkomend probleem bij veel gezinnen. Geld zorgt voor veel stress. Het is dan ook moeilijk om dit probleem meteen aan te kunnen pakken, want bij iedereen is de situatie verschillend. De ene kan wel wat geld sparen en de ander heeft alles hard nodig. Probeer een redelijke manier te vinden voor jou waardoor je het makkelijker voor jezelf kan maken en de zorgen over geld kan gaan verminderen.

#10 Schrijf dingen op
Altijd maar al je afspraken en to-do’s onthouden, dat werkt niet! Maak een takenlijstje van alles wat je moet doen per dag en zet er bij welke afspraken je gepland hebt. Je kunt natuurlijk alles opschrijven in je telefoon, maar vaak is niet overzichtelijk genoeg. Je hebt handige deskplanners, zo zie je een heel overzicht van de week met genoeg schrijfruimte.

Als je over andere dingen nadenkt zoals stress over je relatie of geld of vrienden, schrijf dit dan iedere avond op. Schaf een leuk notitieboekje voor jezelf aan en schrijf het allemaal van je af. Een perfecte manier om dingen los te laten.

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x