Eten als voorouders
EAT

Ik dacht dat ik moest gaan eten zoals onze voorouders deden, maar ik had het mis.

De afgelopen maanden ben ik vol op het Paleo dieet gedoken, ook al had ik wel een aantal bedenkingen over de theorie. Ik werd vooral enthousiast over de resultaten die ik gedurende het testen van het dieet behaalde. Daarnaast was het al een heel stuk milder dan het koolhydraatarme dieet van Body een lijfboek dat ik volgde.

Maar goed… ik behaalde fantastische resultaten met het Paleo dieet (gebaseerd op dit boek), dus het Paleo dieet werkte kennelijk goed. Nu besef ik me dat het dieet inderdaad fantastisch werkte, maar dat de reden waarom het werkt misschien wel wat genuanceerder is.

Je kunt je afvragen waarom het dan toch belangrijk is om mijn visie recht te zetten. Het werkt immers goed en mensen vallen er massaal door af. De reden waarom ik dit artikel alsnog wil schrijven is omdat het meer ruimte biedt in het dieet. Ruimte voor bouwstoffen die je anders minder binnen zou krijgen en de ruimte om diverser te eten.

Mijn bedenkingen over Paleo

Even stapje terug. Ik ben dus laaiend enthousiast over het Paleo dieet, maar ik heb mijn bedenkingen over de onderliggende theorie. De belangrijkste bedenking die ik heb is dat onze voorouders niet zo oud werden als dat wij vandaag de dag worden, dus wie zegt dat hun eetpatroon beter was? Daarnaast leefden we in die tijd heel anders, dus hoogst waarschijnlijk was onze energiebehoefte ook anders dan nu. En tot slot is het onmogelijk om een stuk vlees te vinden dat dezelfde samenstelling had als 10.000 jaar geleden, dus écht eten zoals onze voorouders deden is onmogelijk.

Een van de belangrijkste hoekstenen van het Paleo dieet is dat koolhydraten min of meer geschrapt worden uit je dieet. Het is gebaseerd op het idee dat onze voorouders 10.000 jaar geleden geen granen aten en dat ons lichaam niet in staat zou zijn om deze granen te verwerken. Dit wordt ontkracht door een onderzoek van de Amerikaanse National Academy of Sciences, die aanwijzingen hebben gevonden dat onze voorouders mogelijk al miljoenen jaren granen eten. Wel is het zo dat de granen van toen nog vol voedingsstoffen zaten en de granen die wij kennen worden dusdanig bewerkt dat ze nog nauwelijks voedingsstoffen bevatten.

Ook bonen en peulvruchten staan op de zwarte lijst bij het Paleo dieet. Onterecht! Want verschillende onderzoeken wijzen juist uit dat bonen en peulvruchten een belangrijk onderdeel van ons dieet waren in die tijd.

Er zijn dus bewijzen dat de theorie, die ten grondslag ligt aan het Paleo dieet, niet helemaal opgaat.

Wat blijft er dan nog over van het Paleo dieet?

Los van het feit dat ik er binnen twee maanden ruim 10 KG mee afviel (met deze recepten), wijzen tientallen onderzoeken uit dat het Paleo dieet zeer effectief is als het gaat om afvallen. Daarnaast lijkt het Paleo dieet een zeer goede impact te hebben op mensen met diabetes. Mensen die een lichte vorm van diabetes hebben, lijken er zelfs van te genezen. Maar hoe kan dat dan? En wat is nou het probleem? Het is allemaal wat ondoorzichtig, maar toen ik me er even goed in ging verdiepen werd het me duidelijk.

Eiwitten lijken een sleutelrol te spelen

Onlangs werd er een onderzoek gepresenteerd waarbij het Mediterrane dieet werd vergeleken met het Paleo dieet. Beide groepen vielen af en hadden een positief effect de diabetisie die deelnamen aan het onderzoek. Toch viel de groep die het Paleo dieet volgde 70% meer lichaamsvet af dan de mensen van het Mediterrane dieet, waar koolhydraten wel toegestaan zijn. Maar de crux lijkt niet in de hoeveelheid koolhydraten te zitten, maar in de hoeveelheid eiwitten die men consumeert.

Eiwitten zorgen ervoor dat we langer een verzadigd gevoel houden en dat we onze vetvrije massa intact houden. Zo simpel is het dus eigenlijk. Eet zoveel mogelijk natuurlijk producten en zorg dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Dan maakt je al een fantastisch stap.

Geraffineerd voedsel

Waar de eiwitten een positief effect hebben op ons lichaam, heeft geraffineerde voeding een negatief effect op ons lichaam. Je wilt niet weten wat de voedingsindustie in onze voeding propt om hun (ja, hun) winst te vergroten. Chinees haar in brood om het langer houdbaar te houden, restafval van petroleum om onze noodles en repen langer ‘vers’ te houden en ga zo maar door.

Teveel eten maakt ons dik, maar de rotzooi die de voedingsindustrie in onze voeding stopt is de grootste boosdoener. Voor zowel overgewicht als moderne ziektes zoals kanker en diabetes.

Zo zijn granen veel beter te verwerken (voor de voedingsindustrie) als het wordt ontdaan van de kiem… wel met als gevolg dat bijna alle voedingsstoffen verloren gaan tijdens dat verwerkingsproces. Het gevolg is dat granen geen voedingsstoffen meer bevatten en hun energie veel te snel vrij geven aan ons lichaam, wat zorgt voor insuline pieken. En die zorgen op hun beurt weer voor insuline-resistentie (diabetes).

Ik kan nog uren schrijven over hoe de voedingsindustrie ons misleidt met termen als ‘gezonde voeding’ en ‘vetarm’, maar dat is niet het doel van dit artikel. Je moet het alleen wel even weten 😉

Het Paleo dieet heeft het dus bij het rechte eind als het voorschrijft om zo min mogelijk geraffineerd voedsel te eten. Sowieso heeft het Paleo dieet van alle diëten de meest wetenschappelijke fundering.

Dit is wat je moet doen

Het ultieme dieet bestaat niet… helaas… maar als er een dieet is dat het meeste in de buurt komt, dan is het wel het Paleo dieet. Wil je afvallen, gezonder leven en de risico’s op ziektes zoals diabetes en kanker verkleinen? Pas dan vandaag nog je eetpatroon aan! Begin met het Paleo dieet (dit boek heeft mij goed op weg geholpen) en houd het bovenstaande in je achterhoofd. Zorg dat je voeding snapt. Volg de onderzoeken. En probeer continu te leren over wat gezond voor je is. Je kunt helaas niet voorkomen dat je ziek wordt, maar je kunt de kans wel aanzienlijk verkleinen.

Things todo!

Wil je ook wat gezonder eten?

Wil je ook graag wat gezonder eten, het liefst zonder snelle suikers/koolhydraten maar grijp je vaak mis in je koelkast? Download dan hier gratis onze boodschappenwijzer! Vul je voorraad kast met deze producten en je maakt het jezelf een stuk makkelijker om gezond te eten!

Hulp nodig met gezonde maaltijden te plannen?

Download gratis onze boodschappen planner en creëer voor jezelf een voorraadkast vol met gezonde keuzes!

*Je ontvangt ook maximaal 4 x per maand onze updates met gezonde   nieuwtjes en winacties en gaat akkoord met onze privacy policy. Uitschrijven kan natuurlijk altijd!

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

1 Reactie

Klik hier om een reactie te plaatsen
  • Beste Nico,

    Juist gezien de argumenten die je hierboven geeft ben ik zo enthousiast over Amber Albarda. M.i. beschrijft zij een dieet die net zoals paleo zeer oer is, maar wel met alle gezonde elementen van granen, bonen en peulvruchten. Effect is zeker zo goed als bij Paleo. Ik ben dus zeer enthousiast over Amber Albarda, die inmiddels al een aantal boeken hierover geschreven heeft.

    Groet,
    Djinxie

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet