kinderen eten te weinig groente en fruit
kinderen eten te weinig groente en fruit
EAT Recepten diner

Hoe “verstop” jij extra groente in de maaltijden?

Ik citeer even een klein stukje uit het Algemeen Dagblad: “Kinderen zijn nog steeds niet te porren voor groente, fruit en vis. Zo’n 60 procent van de 1- tot 12-jarigen haalt niet de richtlijnen voor gezonde voeding, blijkt uit de Voedingsmonitor die vandaag verschijnt.  Minimaal anderhalf stuk fruit en 100 gram groenten. Dat is wat peuters van vier binnen zouden moeten krijgen, maar het lukt de meeste ouders niet om dat voor elkaar te krijgen, geven ze aan in het onderzoek van het CBS en het RIVM onder 1100 Nederlanders. En die percentages worden er niet beter op naarmate kinderen ouder worden.

Ongeveer de helft van de allerkleinsten tot vier jaar krijgt genoeg fruit, groente en vis binnen. Maar in de groep 9 tot 12 jarigen eet nog maar een kwart procent voldoende groente. Slechts 20 procent in deze leeftijdsgroep eet fruit.”

Helaas, ik ken het probleem…

In ons gezin wordt er over het algemeen heel gezond gegeten, met veel groente tijdens de avondmaaltijd maar mijn jongste zoon is daar niet altijd blij mee. Hij houdt bijvoorbeeld niet van courgette, paprika, aubergine, prei, uien en champignons. Dat maakt het best lastig om roerbakgerechten op tafel te zetten die hij lekker mee-eet, of pasta. Maar wat betreft pasta heb ik daar wat op gevonden wat ik graag wil delen:

Mijn super pastasaus!

Op het eerste gezicht is het een saus zonder groente met alleen maar gehakt maar dat is de instinker voor mijn zoon! Het zit namelijk boordevol groente maar je proeft en ziet het niet. 🙂

kinderen eten te weinig groente en fruit

De ingrediënten van deze tomatensaus zijn:
– 2 paprika’s
– 1 courgette
– 1 bakje champignons
– 1 ui
– 1 prei
– 3 teentjes knoflook
– 2 eetlepels Italiaanse kruiden

Pastasaus vol groente
Pastasaus vol groente

Ik heb eerst bovenstaande ingrediënten fijngesneden en kort gebakken.
Dit heb ik samen met 400 gram tomaten gezeefde tomaten (pakje) in de blender gepureerd tot een gladde saus.

Vervolgens heb ik 500 gram rundergehakt rul gebakken met wat stukjes salami. Daar heb ik nog een blik tomatenstukjes aan toegevoegd en de gepureerde saus. Even doorwarmen en je hebt een mega pan met saus!

Serveer je er dan ook nog courgette bij in sliertjes als pasta dan kom je heel makkelijk aan de 250 gram per dag die er wordt voorgeschreven door het voedingscentrum. Maar zelfs al serveer je er gewone pasta bij dan nog heb je een heerlijke gezonde pasta gemaakt.

Serveer er eventueel nog wat cherrytomaatjes of plakjes komkommer bij en je bent de liefste moeder die er bestaat!

Heb jij ook nog tips om “stiekem” meer groentes in je maaltijden te verwerken? Ik zal het super vinden als je dat hieronder met me wilt delen.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/kinderen-niet-aan-de-groente-fruit-en-vis-te-krijgen~a163bcea/

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Online voor maar 17,_

Het boek is uit!

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x