Snel afvallen na feestdagen
EAT

Snel afvallen na de feestdagen in 5 stappen

Met Sinterklaas nog maar net achter de rug, maken we ons klaar voor Kerst en Oud & Nieuw. Als het op het bewaken van je lijn aankomt, misschien wel de lastigste periode van het jaar. Kerststol, gourmetten, oliebollen en ga zo maar door! Één oliebol bevat maarliefst 266 kCal! Dat betekent dat je met 5 oliebollen al op de helft van je dagelijkse energiebehoefte zit.

Maar het zijn ook dagen waar je van moet genieten! En ik ben niet Roomser dan de Paus, dus ook ik weet nu al dat ik mijn boekje te buiten zal gaan. Geen probleem, want inmiddels ben ik een pro in het verbranden van dat irritante vet. Normaliter had ik ongeveer zo’n twee tot 3 maanden nodig om de feestdagen-kilootjes weer kwijt te raken, maar nu kan ik het in een week. Speciaal voor jullie deel ik mijn strategie voor de komende weken en help ik je op weg naar een gezonder 2015!

Stap 1: De voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom heb ik een boodschappenlijstje voor je. Haal producten op dit lijstje direct in huis, zodat je op het juiste moment kunt beginnen met mijn dieet-strategie. En onthoud… uitstel = afstel!

Het boodschappenlijstje:

De uitleg over waarom je deze beide nodig hebt, volgt later in dit artikel. Geen van beide is optioneel! Je moet me op dit vlak vertrouwen. En niet omdat ik het schrijf, maar omdat ik deze methode zelf al meer dan 8x succesvol heb toegepast. Het receptenboek is gebaseerd op het Paleo dieet, maar eigenlijk zijn het gewoon gezonde recepten. Laat je dus niet misleiden door het woordje “Paleo”… je kunt gewoon de recepten bereiden, zonder theoretische kennis van het Paleo dieet. Wil je die kennis wel, dan kun je dit boek ook nog kopen.

  1. Bestel deze eiwittenshakes (geen andere!)
  2. Bestel dit receptenboek

Stap 2: Op de feestdagen zelf

Lees mijn artikel ‘7 Wetenschappelijk bewezen manieren om te voorkomen dat je aankomt tijdens de feestdagen‘. De belangrijkste van het lijstje is dat je op de feestdag begint met een eiwitrijk ontbijt. De eiwitten zorgen ervoor dat je een stevige basis hebt, waardoor je in de uren na je ontbijt een stuk minder gevoelig bent voor al het lekkers om je heen. Je kunt de dag beginnen met 3 eieren of de eiwitshakes (uit het boodschappenlijstje).

Stap 3: De dag na de feestdagen

Je hebt hier twee opties… optie 1 is vasten. Hiermee behaal je het snelst resultaat en deze methode is, gek genoeg, het makkelijkst vol te houden. Bij optie 2 schrap je alle koolhydraten uit je dieet en vervang je deze door eiwitten. Ik beschrijf beide opties voor je:

Optie 1: Vasten

Waarschijnlijk wil je deze optie gelijk skippen, maar ik adviseer je om dat niet te doen! Dit lijkt misschien de vervelendste optie, maar is het niet. Ik ben zelf al een tijdje bezig met vasten en doe dat inmiddels eens per week. Het idee dat je honger zult lijden is onzin! Je krijgt tussen 10:00 en 11:00 heel kort een dipje, maar daarna is het ook over. Je kunt het dan makkelijk volhouden tot het avondeten. Eigenlijk sla je alleen je ontbijt en lunch over. Lees hier hoe je moet vasten en wat mijn ervaring met vasten is.

**NOTE: Voor de mensen die soms doorslaan in hun drive om af te vallen… hou het bij 1 dag vasten per week! Meer is niet nodig. Volg gewoon stap 4 en 5.

Optie 2: Schrap de koolhydraten en vervang ze door eiwitten

De dag na de feestdagen moet je zien als een balansdag. Je hebt de vorige dag een enorm overschot aan calorieën binnengekregen en je lichaam moet ergens met die energie heen. Het meeste verdwijnt direct in je vetlaag. De dagen na de feestdagen moet je dit gaan compenseren. Het vasten, zoals hierboven beschreven is het meest efficiënt, maar bij optie 2 doe je het door slim te eten.

Bijna alle onderzoeken naar gewichtsverlies stellen vast dat eiwitten een belangrijke rol spelen bij het afvallen. Ze zorgen ervoor dat je langer vol zit en bovendien kun je van iedere eiwit-calorie zo’n 20%  -30% aftrekken, omdat je lichaam meer moeite moet doen om de eiwit om te zetten in bruikbare energie voor het lichaam. Begin de dag dus met een eiwitshake (die van het boodschappenlijstje) en beperk je koolhydraat inname. Lees hier meer over een koolhydraatarm dieet.

Stap 4: De week na de feestdagen

De week na de feestdagen staat in het teken van een gezond eetpatroon. Je moet je calorie-inname beperken, maar je lichaam wel voorzien van de belangrijkste voedings- en bouwstoffen. Gedurende deze week begin je iedere dag met een eiwittenshake, eet je tussen de middag een heerlijke salade en sluit je af met een Paleo diner. Geloof me… het klinkt misschien heel dieet-achtig, maar met de juiste recepten, zul je meer genieten van je eten dan ooit!! Hou dit patroon een week vol en je zult zien dat je nagenoeg alle kilootjes van de feestdagen kwijt bent. Daarnaast heb je gelijk een begin gemaakt voor stap 5.

Tip: Bekijk hier onze salade recepten.

Stap 5: Een gezonde start van 2015

Natuurlijk kun je nog een tijdje je kop in het zand steken als het gaat om gezond eten. Je kunt het nog wel een paar jaar volhouden… denken dat je gezond eet omdat het op de verpakking staat. Het zal straks, net als roken, doordringen in de hoofden van de mensheid dat de voedingsindustrie ons misleid met labels ‘gezond’, ‘vetvrij’ en ‘natuurlijke suikers’.

Je kunt dat moment afwachten, maar je kunt het ook voor zijn en direct beginnen met gezonder leven. Je hoeft echt niet iedere dag 100% gezond te eten… maar je moet ergens beginnen. Kook minimaal 2 keer per week een recept uit dit receptenboek en je bouwt direct aan je gezondheid. De recepten zijn heerlijk! Heb je een gezin? Zij zullen ook smullen van deze recepten en niet eens doorhebben dat het gezond is 😉

 

Wil je ook wat gezonder eten?

Wil je ook graag wat gezonder eten, het liefst zonder snelle suikers/koolhydraten maar grijp je vaak mis in je koelkast? Download dan hier gratis onze boodschappenwijzer! Vul je voorraad kast met deze producten en je maakt het jezelf een stuk makkelijker om gezond te eten!

Hulp nodig met gezonde maaltijden te plannen?

Download gratis onze boodschappen planner en creëer voor jezelf een voorraadkast vol met gezonde keuzes!

*Je ontvangt ook maximaal 4 x per maand onze updates met gezonde    nieuwtjes en winacties en gaat akkoord met onze privacy policy. Uitschrijven kan natuurlijk altijd!

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Diverse soorten ademwerk

ademworkshops Evelina zinger LCP

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet