Buikvet verliezen
EAT

Buikvet verliezen: De 3 beste en bewezen manieren

Buikvet verliezen staat bij veel Nederlanders hoog op lijstje als het gaat om goede voornemens. Op zich is dat opvallend, aangezien buikvet een relatief onschuldig lichaamsvet is als het vergelijkt met het inwendige vet. Desondanks is buikvet een vervelend soort vet omdat het voor iedereen zichtbaar is.

Een vetrol die zichtbaar wordt als je gaat zitten kan erg ongemakkelijk zijn. Daarom zijn we met z’n allen continu op zoek naar manieren om dat irritante buikvet te verliezen. Maar buikvet verliezen lijkt in de praktijk niet zo eenvoudig te zijn. In dit artikel beschrijf ik de 3 beste en bewezen methoden om buikvet te verliezen. Wil je écht dat irritante buikvet verliezen? Ben jij er klaar voor om voor eens en voor altijd slank te zijn? Lees dit artikel dan zorgvuldig door én belangrijker nog… doe het ook echt!

Nog even 2 tips voordat je verder gaat… 1. De onderstaande methodes werken alleen als je ze ook echt en goed uitvoert. Niet smokkelen! 2. Zie het eindresultaat voor je. Visualiseer hoe je lichaam eruit moet komen te zien. Dit motiveert en sommigen zeggen zelfs dat je er slank van wordt 😉

1. Schrap de snelle koolhydraten uit je dieet

Als jij nog gelooft dat brood gezond is, kan dit een vervelende boodschap zijn. Tientallen onderzoeken wijzen uit dat het de bewerkte (snelle) koolhydraten zijn die ervoor zorgen dat 50% van de bevolking kampt met overgewicht. Er was een tijd dat brood wel gezond was, maar dat ging voorbij toen we brood vooral in fabrieken gingen fabriceren. Het zelfde geldt voor aardappels, rijst en pasta. De ingrediënten (granen e.d.) worden ontdaan van bepaalde delen, waardoor het beter te verwerken is voor de machines. Het grote probleem van deze bewerking is dat bijna alle voedingsstoffen en vezels worden verwijderd. En omdat deze elementen worden verwijderd, zullen deze ingrediënten hun energie versneld afgeven aan ons lichaam, waardoor we insuline pieken krijgen. Door deze insuline pieken krijgen we ‘trek’ en slaat ons lichaam veel energie als vet op.

Schrap dus het bewerkte voedsel zoals brood, rijst en pasta uit je dieet en je zult binnen no-time buikvet verliezen! Er zijn inmiddels 23 wetenschappelijke en medische studies die aantonen dat je met een koolhydraatarm dieet 2 tot 3 keer zo snel vet verliest. Dit is dus de basis voor het buikvet verliezen… schrappen die koolhydraten!

2. Eet meer eiwitten

Waar onderzoek inmiddels bewijst dat koolhydraten je dik maken, wijzen steeds meer onderzoeken uit dat eiwitten je slank maken. Op zich ook wel logisch als je bedenkt dat ons lichaam voor bijna 60% uit eiwitten bestaat. Meer eiwitten eten is een belangrijk onderdeel bij het verliezen van buikvet. Zorg dat je de eiwitten haalt uit vlees, noten, eieren en vis. Combineer altijd een van deze vier met groenten of fruit. Je zult merken dat je direct begint af te vallen als je dit een week achter elkaar doet.

Extra voordeel van de extra eiwitten is dat ze ervoor zorgen dat je langer verzadigd blijft. Hierdoor zit je de hele dag vol en kun je makkelijker de heerlijke verleidingen weerstaan die op je pad komen 😉 Zelf raakte ik meer dan 10 KG vet kwijt met een eiwitten dieet. Kun je hier lezen.

Onderzoek 1 en onderzoek 2

3. Je moet weer vet leren eten

In een eerder artikel schreef ik al: “je lichaam heeft vet nodig om te kunnen functioneren. We hebben vet nodig voor onze huid, ogen, hersenen, spieren en immunsysteem hebben vetten nodig. Sommige vitaminen zoals A, D, E en K kan ons lichaam niet zelf produceren.” De enige reden waarom vet slecht te boek staat, is dat vet meer calorieën per gram bevat dan koolhydraten en eiwitten. En van teveel calorieën wordt je dik en zo is het slechte advies voor de menselijke gezondheid geboren. Wereldwijd staan artsen op om publiekelijk hun excuses aan te bieden, omdat zij klakkeloos ‘ouderwetse adviezen’ hebben overgenomen en hun cliënten zieker dan ooit hebben gemaakt. Het mooiste voorbeeld is dat van Peter Attia. Bekijk de video hier.

Wil je buikvet verliezen? Zorg dan dat je meer goede vetten aan je dieet toevoegt. Met name transvetten moet je links laten liggen (in koek, snoep, croissants en gefrituurd eten). Verder kun je alle vetten prima eten. Lees er hier meer over.

Bonus tip

In mijn strijd tegen buikvet viel me op dat ik pas écht begon af te vallen toen ik het bovenstaande combineerde met wat lichte oefeningen. Buikvet verliezen doe je door ervoor te zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt, dan je verbrandt. De bovenstaande tips zorgen ervoor dat je niet teveel eet, maar er is nog een tip. Zorg dat je (iets) meer spiermassa krijgt. Meer spiermassa betekend een hogere vetverbranding in je ruststand.

Zorg dus dat je wat lichte oefeningen doet om je spiermassa toe te laten nemen. Ben je niet zo’n sportschooltype? Lees dan hoe ik met fitness elastieken mijn training in 5 minuten afrond.

Buikvet verliezen is niet moeilijk

En met moeilijk bedoel ik natuurlijk ‘ingewikkeld’, want de bovenstaande tips écht toepassen is natuurlijk wel moeilijk! Vooral omdat je huidige eetpatroon zo ingebakken zit in je systeem. Maar ik verzeker je dat als je hiermee begint, je jezelf direct gezonder begint te voelen en je buikvet als sneeuw voor de zon verdwijnt. En dan is het heel motiverend om door te gaan en zelfs een stapje verder te gaan.

Heb je behoefte aan voorschriften en richtlijnen?

Er zijn talloze diëten die gebaseerd zijn op de bovenstaande tips die wat meer de diepte ingaan. Zo ben ik zelf ruim 10KG afgevallen met behulp van het boek  Paleo in 15 minuten. Deze methode pas ik nog steeds iedere dag toe!

Ben je nog niet uitgelezen? Heb ik je aandacht? Bekijk dan hier de beste Paleo boeken van dit moment. Of bekijk ons dossier ‘Snel afvallen‘.

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet