Vasten
EAT

Afvallen door te vasten

Vasten is niet alleen iets dat vanuit geloofsovertuiging gebeurt. Vasten doet al sinds een tijdje zijn toetreden in de gezondheidswereld. Op zich niet heel gek, want steeds meer diëten worden gebaseerd op de voedingspatronen van onze voorouders en die hadden niet altijd eten tot hun beschikking. Zeker als je wat verder terug gaat in de tijd, was het heel normaal dat je soms een dagje zonder zat. Maar wat zijn dan de gezondheidsvoordelen van het vasten? En hoe kun je het inzetten om af te vallen?

Ik heb eigenlijk nooit aandacht besteed aan het vasten, omdat ik het ontbijt als een belangrijke maaltijd beschouwde die noodzakelijk was voor het afvallen en voldoende energie voorraad gedurende de dag. Dat veranderde toen ik een aantal onderzoeken vond over vasten die mij nieuwsgierig maakte. Ik nam de proef op de som en was direct enthousiast. Het is echt niet zo moeilijk als je zou denken. Ik ga daar later in het artikel nog verder op in.

20 uur lang leven op water, thee en koffie

Het lijkt een ware marteling als je nog nooit gevast hebt, maar niets is minder waar. Sterker nog… onderzoek wijst zelfs uit dat niet eten net zoveel troost geeft als troost-eten. Dit is geen fabel! (lees het hier)

Als ik vast eet ik gedurende 20 uur lang helemaal niets. Ik leef op water, thee en koffie. Mijn laatste echte maaltijd is het diner voor de dag van het vasten. Ik eet een normale maaltijd, zoals ik die iedere dag eet… niet meer en niet minder. Daarna eet ik rond de klok van 22:00 nog een handje noten. Mijn volgende maaltijd is pas weer om 18:00 de volgende dag. Ik neem dus ook geen tussendoortjes.

Mijn ervaring met vasten

Voor mijn eerste ervaring met vasten was ik nogal sceptisch over het principe. Het klinkt al heel erg alternatief en het concept van honger lijden past al helemaal niet bij me. Ik zag het als onnodig lijden met spierafbraak als resultaat. Totdat ik zag dat de gezondheids- en voedingsautoriteiten die ik hoog had zitten, erover begonnen te bloggen. Er werd zelfs min of meer bewezen dat het tegendeel waar was. Het persoonlijke onderzoek van deze personal trainer leidde er zelfs toe dat zijn vetvrije massa toenam (zie link onderaan).

Het speelde een tijdje door mijn hoofd en ik besloot dat ik het over een tijdje wel eens wilde proberen. Het had voor mij geen urgentie, dus ik schoof het voor me uit. Maar na een van mijn ik-eet-alles-wat-op-kan-eten-dagen, was ik even zo klaar met eten in de breedste zin van het woord (lees: niets eetbaars meer kon zien, ruiken of eten), dat ik besloot om maar eens dagje te gaan vasten.

Ik begon de dag met twee grote glazen water en een kop groene thee. Een uurtje later dronk ik mijn eerste bak koffie en de rest van de dag dronk ik water en thee. Rond 10 uur kreeg ik even trek/honger en moest ik even m’n zinnen verzetten om niet in de verleiding te komen om toch iets te eten. Gedurende 10 minuten bleven mijn maag en hersenen honger-signalen sturen*, maar ik hield vol en na die 10 minuten werd het stil… opvallend stil! Ik heb de rest van de dag geen honger gehad en ik voelde me zo fit als een hoentje!

Dit had ik niet verwacht! Ik voelde me fitter dan ooit en heb op die 10 minuten na geen seconde honger of trek gehad. Dit voelde zelfs beter dan heel lekker eten. Natuurlijk genoot ik wel met volle teugen van mijn avondmaal toen ik eenmaal thuis was. Mijn eerste dag vasten was geslaagd. Een latere poging, zonder een bunkerdag vooraf, verliep identiek.

Inmiddels vast ik een dag in de week en bevalt prima. Ik val er van af en ik voel me er gezonder door.

*Borrelende maag is geen teken van honger! Het is het geluid van je darmen die het systeem doorspoelen.

Afvallen vasten
Afvallen vasten

Kun je afvallen met vasten?

Ja, je kunt afvallen met vasten. Maar niet persé sneller dan met andere dieten, zoals Paleo of koolhydraatarm. Wel vind ik het een prettige manier om gewicht mee te verliezen. Ik vast dan ook in combinatie met het Paleo dieet. Daarnaast wijzen steeds meer onderzoeken uit dat vasten nog veel meer gezondheidsvoordelen heeft, zoals de versterking van het immuunsysteem.

Zelf vast ik meestal op maandag, omdat ik in het weekend nog wel eens mijn dieet aan de kant zet om te genieten van dingen die niet zo goed bij mijn dieet passen of gewoon wat meer eet dan normaal. Mijn dag vasten is dan eigenlijk een balansdag, waardoor je de schade van de vorige dag direct (deels) ongedaan kunt maken. Calorie-wise natuurlijk, want de rotzooi die je binnen hebt gekregen, zoals de suikers en E-nummers, zitten natuurlijk al in je systeem.

Onderzoek: Vasten boost het immuunsysteem

Recent onderzoek wees uit dat het lichaam het immuunsysteem repareert als je 72 uur achter elkaar niet eet. Het stoot oude en beschadigde cellen af en maakt nieuwe aan. [het onderzoek] Dit zou kunnen betekenen dat vasten auto immuunziektes kan voorkomen of zelfs genezen. Op dit moment onderzoeken verschillende universiteiten de impact van vasten op ons lichaam, dus we kunnen de komende jaren nog interessante publicaties verwachten.

By outlining how prolonged fasting cycles — periods of no food for two to four days at a time over the course of six months — kill older and damaged immune cells and generate new ones..

Ben je nog niet uitgelezen over vasten?

*Wij schrijven al vanaf 2014 aan dit blog samen met onze gastbloggers. Niet alles wat er wordt geschreven   is onze persoonlijke mening. Lees hier onze visie op de hoofdthema’s Eat, Move, Life

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

5 Reacties

Klik hier om een reactie te plaatsen
  • Super interessant artikel!
    Ik ben 17 jaar maar heel erg gericht op voeding en fitness. Ik probeer zo’n 4 tot 5x in de week te sporten. Mijn doel is om spier aan te maken waardoor mijn vetpercentage omlaag gaat. Ik wil namelijk slank zijn/blijven mar met een sportief uiterlijk (lichte sickspack). Mijn laatste buikvet en bovenbenen willen maar niet weg. Ik ga dit zeker uitproberen om te kijken of ik hierdoor iets resultaat kan zien. Daarnaast ga ik aan een nieuw dieet beginnen waarbij is zo min mogelijk koolhydraten mag. Heb je misschien nog tips of aanraaders? Thanks for the info!

    • Hoi Marleen, het vasten gaat je dan vast bevallen. Verder is het aan te raden om je bovenbenen te trainen. Veel bodybuilders beginnen daarmee als ze zichzelf ‘droog’ willen trainen. De bovenbenen nemen qua spiermassa het snelst toe en spieren gebruiken veel energie. Verder zou het Paleo dieet, zoals in het bovenstaande artikel beschreven staat, kunnen helpen. Het Paleo dieet is niet alleen geschikt om af te vallen, maar ook als gezonde levensstijl. Succes met die laatste loodjes 😉

  • sorry hoor , maar ik vind dat geen goed idee voor iemand van 17 , doe het gewoon op een gezonde normale manier , ik heb zelf een eetstoornis ik vind dit maar niks sorry

    • Hoi Natascha, er is niets ongezonds aan vasten als je het gecontroleerd eens per week doet. Verschillende onderzoeken laten zelfs zien dat vasten (intermittent fasting) gezond is. Maar je hebt gelijk als je wilt waarschuwen voor een eetstoornis, want sommige mensen slaan door om hun ideale lichaam te realiseren en dat is ongezond. Dat werkt zelfs averechts als je, zoals Marleen, een sixpack wilt.

  • Dank je voor je bericht , Ik ben altijd bang dat mensen door gaan slaan vooral op jonge leeftijd
    Voordat je het weet sla je door en daar wil ik mensen voor behoeden
    Daarom je moet het wel op een gezonde manier doen 🙂
    Groetjes natascha

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet