Koolhydraatarm en overgang
EAT Foodfeiten LIFE

Koolhydraatarm eten goed tegen overgangsklachten?

Wat houdt de overgang in?

Kort gezegd is de overgang een periode rond je laatste menstruatie en als je voor het laatst menstrueert dan heet dat de menopauze. De overgang kan wel tien jaar duren. In deze periode veranderen je hormonen zodanig dat je uiteindelijk geen eisprong meer krijgt en er geen baarmoederslijmvlies meer wordt gevormd.

Rond je 40ste begint de pré-menopauze. Hier zijn kleine veranderingen merkbaar voor de vroege vogels. Vanaf 45 jaar wordt het de perimenopauze genoemd en vanaf dit punt wordt het voor veel vrouwen merkbaar zoals het krijgen van opvliegers of een onregelmatige menstruatie.

Veel voorkomende overgangsklachten

  • Last van opvliegers
    overgangsklachten
    Stijve spieren door de overgang
  • Slaapproblemen
  • Veel transpireren
  • Hartkloppingen
  • Pijnlijke borsten
  • Duizeligheid
  • Een extra vetrol
  • Hongergevoel
  • Stijve spieren
  • Pijnlijke gewrichten

Dit zijn de klachten die het vaakst voorkomen tijdens de overgang. Maar er gebeurd natuurlijk nog van alles verder in je lichaam. Je hormonen veranderen bijvoorbeeld, maar ook je gewicht kan veranderen, en vaak niet zoals je zou willen 🙁

Hormonale veranderingen

Tijdens je overgang veranderen de verhouding en hoeveelheid geslachtshormonen in je lichaam. Deze hormonen zijn het belangrijkst bij de verandering van het oestrogeen en progesteron.

In de eerste fase van je overgang neemt de hoeveelheid progesteron af. Dit kan ervoor zorgen dat je schildklier trager wordt. Dit proces gebeurd rond je 40ste. Als je boven de 50 jaar oud bent, dan zal je lichaam het oestrogeen verminderen waardoor je vetverdeling zal veranderen.

Je kan veel last hebben van deze verandering, want dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat je gewicht veranderd.

Gewicht veranderingen

Zoals hierboven al staat vermeld, veranderd dus je vetverdeling. Er komt een randje vet boven je broekrand, ook bij vrouwen die altijd al slank zijn geweest. Zo niet, dan ben je echt een lucky girl!

Door de vermindering van je oestrogeen verandert ook je stofwisseling. Het zorgt ervoor dat je stofwisseling vertraagt. En wat is het gevolg? Dat betekent dat de verbranding van je calorieën trager wordt, flink trager, want het kan wel zo’n 20% verschillen.

Vroeger was het juist belangrijk, die extra vetrol, want toen was het ter bescherming voor de oudere vrouwen. Dus eigenlijk een mooi systeem zou je zeggen. Voor vroeger ja, maar door de tegenwoordige westerse leefstijl hebben de meeste mensen al zo’n vetrol.

Wat doet de overgang met je geest?

De overgang is voor een vrouw al een heel zwaar proces met al die klachten en veranderingen. Maar, als je dacht dat dat alles al was, kun je ook last hebben van geestelijke klachten. Stemmingswisselingen, vaak moe en lusteloos komen vaak voor bij vrouwen in de overgang. Heel wat relaties krijgen het zwaar tijdens deze periode…

Je gevoel bij de overgang kan ook erg dubbel zijn. Ja, je bent straks nooit meer ongesteld, maar het kan ook moeilijk te aanvaarden zijn. De menopauze is een verandering in je leven. Eerst ben je nog vruchtbaar en daarna niet meer. Dit proces kan moeilijk zijn voor sommige vrouwen.

Tips tijdens de overgang

Zo’n proces voor zowel body als mind is hartstikke zwaar en kan moeilijk voor je zijn. Daarom heb ik hieronder een paar tips voor je op een rijtje gezet om de overgang door te komen!

Verwen jezelf met overgangsklachten
  • Optimaal bewegen (min. 30 per dag)
  • Eet gezond zoals groenten en fruit, noten en zaden
  • Verse vette vis is ook goed voor je! Vlees is ook prima, maar wel met mate
  • Koolhydraatarm eten voorkomt dat extra vetlaagje
  • Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Vermijd daarom zoveel mogelijk stress, suiker en koffie
  • Ontspan en vertroetel jezelf 🙂
  • Er zijn voedingssupplementen ontwikkelt speciaal voor de overgang. Zo doen omega-3, zink, maca en multi-vitamine wonderen

Voedingspatroon

Wist je dat het uit onderzoek blijkt dat de vrouwen in Japan minder last hebben van de overgang? Dat komt omdat ze heel gezond eten zoals veel groenten en fruit maar ook vette vis. En ze laten ook het ongezonde eten zoals fastfood en kant-en-klare maaltijden staan.

Dus als je nog niet op de gezonde tour bent zou het voor jezelf goed zijn als je dat wel gaat doen. Maar wat is dan “gezond”? En wat moet ik dan niet meer eten?

Het kan zijn dat het signaal “stop, je hebt genoeg gegeten en je zit vol” verstoord is geraakt. Daarom is het belangrijk om zelf goed te letten op wat en hoeveel je eet. Eet daarom veel groenten en fruit en vermijd de snelle koolhydraten. Deze koolhydraten zorgen namelijk voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, waardoor dat hongergevoel alleen maar erger wordt. Ook wordt de overige energie opgeslagen als lichaamsvet en dat is nou net niet de bedoeling.

Door een koolhydraatarm dieet (of door te minderen met toegevoegde suikers) ga je je al snel lekkerder in je vel voelen, wat natuurlijk erg positief helpt tijdens de overgang.

Vergeet niet dat het natuurlijk erg belangrijk is om veel water te blijven drinken! Als je namelijk ouder wordt, blijven er vaak teveel afvalstoffen in het lichaam zitten. Er wordt een vetlaagje gemaakt om deze afvalstoffen gezet ter bescherming. Maar dat willen we natuurlijk niet hebben dus door veel te drinken hou jij je lichaam schoon en vrij van overtollig lichaamsvet.

Belangrijk! Geef dit proces een plekje, je bent ook maar een mens en het hoort er allemaal bij!

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Online voor maar 17,_

Het boek is uit!

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x