Afvallen voor de vakantie
EAT

Razendsnel dat laatste kilootje eraf voor je vakantie

In tegenstelling mijn reguliere tips, wil ik deze week een korte tip geven die ik zelf altijd vlak voor mijn vakantie toepas om even dat laatste kilootje vet te verliezen. Ik ga niet de hele theorie uitleggen, maar als je deze tip goed toepast, verlies je binnen een week tussen de 1 – 2 kilo vet… dat is anders dan 2 kilo Sonja Bakker 😉

Het is een patroon dat je de komende week moet volhouden. Het is niet lastig, maar je moet er even discipline voor hebben. De belangrijkste tips om het vol te houden is… zie jezelf voor je in je zwembroek of bikini 😉

De perfecte start van de dag

  • Sta bijtijds op om je dag te beginnen. Slapen is goed voor je, maar onderzoek wijst uit dat mensen die vroeg opstaan en blootgesteld werden aan ochtendlicht een verhoogd metabolisme hadden.
  • Ontbijt binnen een uur na het wakker worden, zodat je metabolisme goed op gang komt.
  • Je ontbijt bestaat uit een groot glas water, 2 – 3 eieren en een handje amandelen (water is het geheime wapen!)
  • Drink een bak koffie of groene thee
  • Doe 20 push-ups tegen de muur en zak 20 keer door je knieën (squats)

Het perfecte tussendoortje

  • Ga rond 10:00 even een kort rondje lopen
  • Eet tijdens je wandeling een appel of een bakje aardbeien
  • Eindig je korte break met een groot glas water

Vet verbrandende lunch

  • Maak deze salade of als alternatief deze salade… geloof me… je zult een tijdje geen honger hebben 😉
  • Sluit, als je nog tijd over hebt, je lunch af met een korte wandeling of 20 kniebuigingen

Tussendoor

  • Neem een handje amandelen (alle noten zijn prima, maar pinda’s niet)

Avondeten

  • Begin met een groot glas water
  • Eet vlees, groente en/of vis, maar laat de aardappelen, rijst of pasta staan
  • Sluit af met wat blauwe bessen, bramen of aardbeien

Een uurtje na het eten

  • Doe weer 20 push-ups tegen de muur
  • Doe 20 kniebuigingen
  • Train je biceps, triceps en schouders met deze fitness elastieken (de elastieken kun je eenvoudig meenemen op vakantie)

5 dagen lang en dan…

Hou dit patroon 5 dagen vol… en ja… dat kan prima. Het is niet ongezond om zoveel eieren te eten [2]. Maar na die 5 dagen moet je even uit de band springen. Je lichaam dreigt namelijk in een slaapstand te raken (door minder energie te verbruiken). Deze dag is bedoeld om je lichaam uit die ruststand te halen, dus sla ‘m vooral niet over. Eet gerust meer dan je normaal deed. Ik zou zeggen probeer zo rond de 3.500 – 4.000 kCal te eten. De dag daarna herhaal je het patroon dat ik hiervoor beschreef. Hou tijdens deze dag wel de oefeningen aan zoals in het bovenstaande patroon.

Je zult merken dat je na deze week wat strakker in je vel zit. Oh… en vergeet die weegschaal. De eiwitten in combinatie met de oefeningen zorgen ervoor dat je spieren opbouwt en je zult qua gewicht dus het zelfde blijven of zelfs een beetje aankomen. Maak voor overtuigend bewijs een voor en na foto. Je zult het verschil zien!

Nog niet uitgelezen? Bekijk ons dossier ‘Snel afvallen‘.

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

5 Reacties

Klik hier om een reactie te plaatsen
  • In één week 2 kilo vet verliezen, en significant veel spiermassa winnen maar toch 1 dag rond de 4000 kcal eten?…. Lichaam in ‘slaapstand’ en ‘metabolisme op gang’, Please, wat een onzin, sorry hoor.

    • Hoi Rob, bedankt voor je reactie. Die 4000 kCal eet je slechts een dag in de week om te voorkomen dat je lichaam in een ruststand raakt en minder energie gaat verbruiken. Het principe wordt in veel diëten gebruikt en zelf heb ik er waanzinnige resultaten mee behaald. En geef het is een kans en doe je oefeningen erbij en ervaar hoe je lichaam veranderd 😉 Skip desnoods die 4000kcal-dag.

      • Beste Nico,

        Bedankt voor je reactie. Heb je wetenschappelijke artikelen die de zogenaamde ‘ruststand’ na zo kort een calorie-tekort aantonen? Dat het gebruikt wordt in veel diëten en jij denkt dat je daardoor veel resultaat hebt bereikt zegt uiteraard helemaal niets over bewijs van het nut ervan. Met zo een dag dat je ver boven je verbuik eet, een cheatday wordt het ook wel genoemd, kan je makkelijk dagen met een calorie-tekort teniet doen.. Wetenschappelijk bewijs is de sleutel tot de waarheid, vooral in de fitness-/voedingsbranche.

        • Nee Rob, ik heb hier (nog) geen wetenschappelijk bewijs voor gevonden. Het enige wat ik op dat gebied heb, is mijn ervaring. Ik ben de methode gaan toepassen toen ik het 4 hour body dieet ging volgen. Door dit dieet ben ik ruim 10 KG afgevallen. Daar zaten ook cheat-day’s bij. Dat wil overigens niet zeggen dat je deze altijd moet hebben. Ik heb nu ook geen cheat-day’s meer… wel eens dagje uit de bocht vliegen, maar niet meer om de starvation-mode te voorkomen 😉

          • Die overlevingsstand is achterhaald, zoals u misschien indirect ook aangeeft. Ik probeer met mijn opmerkingen te zorgen dat mensen die het lezen niet verkeerde informatie als waarheid aanneemt of aspecten uit je artikelen verkeerd interpreteren en hierdoor sub-optimale of juist resultaatbeperkende dingen toepassen.

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet