Gezonde vetten
EAT

Plantaardige voeding beschermt hart

Mensen die meer plantaardige producten eten dan dierlijke voedingsmiddelen verlagen de kans op overlijden als gevolg van een hartziekten. Tot die conclusie komen onderzoekers van het Imperial College London.

Uit het onderzoek onder meer dan 450.000 Europeanen bleek dat de mensen bij wie het voedingspatroon voor ongeveer zeventig procent uit plantaardige producten – hele granen, peulvruchten, groenten, fruit en noten – bestond, de kans op overlijden als gevolg van een hartziekten kleiner was.

De kansverhouding was twintig procent lager dan bij mensen die meer dan vijftig procent dierlijk aten. In deze laatste categorie voedingsmiddelen vallen onder andere vlees, vis, zuivel en eieren.

Plantaardig

“De resultaten bewijzen niet dat plantaardig voedsel alle lof verdient”, aldus hoofdonderzoeker Camille Lassale. Het onderzoeksteam hield rekening met een aantal factoren waaronder gewicht, beweeggewoonten en opleidingsniveau. “Toch is het lastig om het semi-vegetarische voedingspatroon aan te wijzen als de oorzaak van de daling in het aantal sterftegevallen.”

De bevindingen zijn wel in lijn met veel eerder uitgevoerd onderzoek.

Lassale: “Dit zijn geen revolutionaire resultaten. De boodschap is heel simpel: vervang wat vlees, eieren en zuivel met peulvruchten, noten en groenten.” Vis is volgens de onderzoeker een andere verhaal. Vette vissoorten bevatten omega-3-vetzuren en zijn een goede vervanger voor rood vlees.

Onderzoek

Lassale presenteerde de resultaten van het onderzoek op een bijeenkomst van de American Heart Association in Baltimore. De studie is gebaseerd op de gegevens van 450.000 volwassenen tussen de 35 en 70 jaar. In de 13 jaar na de start van de studie overleden ruim 5000 deelnemers als gevolg van een hartziekte of beroerte.

Bron: Nu.nl & Gezondheidsnet

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet